Een bedrijf snel laten groeien

Het is een vraag die veel ondernemers zichzelf op enig moment stellen: een bedrijf snel laten groeien, hoe doe ik dat. Hieronder vertellen we over vier elementen die onmisbaar zijn voor snelle groei. De juiste mensen, de juiste strategie, een goede uitvoering en genoeg cash om je groei vol te houden.

Vier besluiten die leiden tot succes

Het 4D Framework is bedacht door auteur Verne Harnish.  Hij betoogt dat als je op deze vier gebieden niet de juiste besluiten neemt, je omzet en winst misloopt, terwijl je tegelijkertijd tijd verliest. Een bedrijf snel laten groeien is dan lastig. Deze vier besluiten gaan over Mensen, Strategie, Executie en Cash. Natuurlijk is het zo dat de meeste groeibedrijven op ieder van deze gebieden constant met uitdagingen wordt geconfronteerd. Daarom is het belangrijk dat je ervoor kiest om niet aan alles tegelijk te werken. Kies aan welke van de vier je het komende kwartaal aandacht wil besteden en werk zo verder het jaar door.

Bedrijf snel laten groeien 2
Bedrijf snel laten groeien Nils

Besluit 1: Mensen

´Ik wens je veel personeel toe.´ Die uitspraak ken je vast. Je weet dat je een uitdaging hebt op het onderdeel Mensen als je geen plezier hebt tijdens het runnen van je bedrijf. Een bedrijf snel laten groeien moet leuk zijn. Maar als je een probleem hebt met je partner, een te machtige klant, een leverancier of een belangrijke medewerker, dan wordt dat lastig. Het verstoort de effectiviteit van je bedrijf of zorgt zelfs voor stress thuis. Tot je deze problemen oplost gaan ze je emotionele energie kosten en kan je geen aandacht hebben voor de volgende drie onderwerpen. Werk eraan om de juiste mensen om je heen te hebben, die de juiste dingen op basis van kristalheldere verantwoordelijkheden.

Besluit 2: Strategie

Je weet dat je een uitdaging hebt op het gebied van strategie als je omzet stagneert of daalt. Dan is het tijd om je strategie onder de loep te nemen of er een te ontwikkelen. Het is belangrijk dat je jouw strategie in één simpele zin kan verwoorden. Een bedrijf snel laten groeien lukt als iedereen in jouw organisatie op één lijn zit. Het lukt als je geen energie verspilt aan verkoop- of operationele activiteiten die niet nuttig zijn. Jim Collins, auteur van Good to Great, noemt zo´n strategie de ‘egel’ van een bedrijf. Anderen noemen het een USP of merkbelofte. Hoe je het noemt, je weet dat je een goede strategie hebt als je inkomsten groeien in het door jou gewenste tempo.

Bedrijf snel laten groeien Nils Strategie
Bedrijf snel laten groeien Arnhem

Besluit 3: Uitvoering

Wat heb je aan een goede strategie als je faalt in de uitvoering? Uitdagingen op het gebied van de uitvoering manifesteren zich vaak bij toenemende omzetten, terwijl de winst niet meegroeit. De winstgevendheid kan zelfs dalen vanwege slordigheid in de uitvoering. Als de uitvoering lukraak gebeurt moet je bedrijf het hebben van mensen die ontzagwekkende aantallen uren besteden om te voorkomen dat de boel in de soep draait. Door te werken aan een betere uitvoering zorg je voor betere marges en winstgevendheid. Tegelijkertijd verminder je de tijd die nodig is om het werk af te krijgen.

Besluit 4: Cash

Dan moeten we het hebben over Cash. Want we weten allemaal: Groei verslindt cash. Tip: ga eens kijken naar je Cash Conversion Cycle (CCC). Dat wil zeggen: hoe lang duurt het voor een uitgegeven euro (aan sales, marketing, inkoop, huur, etc.) weer terug is op je rekening? Stel; je CCC is 67 dagen. Dan zet je wellicht veel om, maar het duurt 67 dagen voor een uitgegeven euro terug is op je rekening. Daardoor heb je geen cash om te groeien. Wat zou er gebeuren als je CCC min 5 dagen is? Dat is waarom bedrijven je graag vooruit laten betalen en bereid zijn daarvoor korting te geven. Alle groeibedrijven kunnen iets dergelijks bereiken of op zijn minst hun CCC flink verbeteren. Daardoor genereren ze voldoende cashflow om te kunnen groeien.

Je bedrijf snel laten groeien
Ontvang tips en informatie over een bedrijf snel laten groeien in je mailbox.

Hoe

We helpen ondernemers met een strategisch groeiplan maken tijdens de Nils Journey. Dat is een programma van tien maanden waarin alle onderdelen van een succesvolle strategie voorbijkomen. Het programma eindigt met een framework voor de executie van je strategie zodat je zeker weet dat het niet bij een mooi plan blijft.

Wanneer

Wanneer ga je een strategisch groeiplan maken? Wat we vaak horen is … later. Over een half jaar, als het allemaal wat rustiger is. Als ik wat meer duidelijkheid heb over wat ik wil. Juist die uitspraken zijn kenmerkend voor ondernemers die behoefte hebben aan een plan. Je leest erover in het succesvolle boek dat Gerben en Barry schreven.

Waarom

Omdat het richting geeft aan je bedrijf. Omdat het ervoor zorgt dat er heldere kaders komen voor het maken van keuzes. Omdat het helpt bij het bepalen van jouw succesfactoren voor groei. Een strategisch groeiplan maken geeft je rust, zekerheid en duidelijkheid. Dat maakt ondernemen simpelweg leuker.

Wie

De methode Nils is in het bijzonder geschikt voor ondernemers die toe zijn aan een volgende groeistap. Dus heb je al initieel succes? Dan kunnen we jou helpen groeien, hard groeien. Onze cliënten zijn zonder uitzondering ambitieus. Ze durven te dromen en doen hun uiterste best die dromen waar te maken.