‘Het is eigenlijk zo simpel!’

Bas van der Veldt

Bas van der Veldt (45) is bestuursvoorzitter van AFAS. ‘Ik ben het zoontje van de baas, heel saai eigenlijk,’ vertelt hij lachend. Op het moment dat Bas aan zijn studie in Amsterdam begon, deed zijn vader een management buy-out bij AFAS. ‘Als je vader iets gaat doen wat jij zelf ook heel vet vindt, dan ben je vanaf het begin betrokken.’ Bas begon bij AFAS Amsterdam, heeft tijdens zijn studie al de leiding gepakt van een afdeling en is vervolgens verder het bedrijf ingerold. Via product management en productontwikkeling kwam hij terecht bij de rol waarin hij nu al twaalf jaar zit, die van EindBas.

‘Dat gedoe van Nils vind ik lastig.’

Onze eerste vraag aan Bas gaat over Nils, hoofdpersoon in het boek. Wat vindt hij van Nils, als mens en als ondernemer? Hij aarzelt even. ‘Ik heb altijd wat moeite om me te verplaatsen in een onsympathieke hoofdpersoon. Of anders gezegd, iemand met wie ik me moeilijk kan identificeren. Iemand die verkeerde dingen doet. Maar dat ligt aan mij hoor. Ik ben zelf bijvoorbeeld een anti-roker en Nils paft er lustig op los. Ik heb er ook veel moeite mee als mensen hun gezin geen prioriteit geven. Dus dat gedoe van Nils, dat vind ik lastig. Dat jullie juist zijn kwetsbaarheden laten zien vind ik dan wel weer erg mooi. Het is tenslotte niet allemaal goud wat er blinkt. Ik denk dat er voor ondernemers veel herkenbaarheid in het boek zit.’
Van wat Bas vervolgens zegt krijgen we het warm. ‘Einddoel van het Nils concept zou mijns inziens moeten zijn om er een film van te maken. Dan komt het nog beter bij mensen binnen, en kun je nog meer mensen bereiken.’

‘De één procent beter strategie’

Bas is een ervaren en vlotte spreker. Hij vertelt een inspirerend verhaal, vanuit de filosofie van zijn bedrijf. ‘De branches waarmee wij zakendoen zijn heel verschillend. In alle eerlijkheid, ik ben niet altijd enthousiast over het gemiddelde bedrijf wat ik tegenkom. Er is veel amateurisme. Ik vind het ook niet fijn als hele grote bedrijven al die kleintjes overnemen. Dan heb ik het over Amazon en Bol.com, dat soort jongens. Die vreten al die retailers met hun mooie winkels in rap tempo op. Dat is jammer.’

Als we vragen naar wat hij doet aan strategische analyse dan worden we verrast door zijn antwoord. ‘Ik ga je nu iets vertellen wat je waarschijnlijk niet wil horen. Bij AFAS doen we niet aan heisessies en vergezichten. Onze strategie hier is ‘de 1% beter strategie’. Elke week 1% beter, dan heb je aan het einde van een jaar hele grote stappen gemaakt. Voortdurend kleine verbeteringen stapelen. Dat is ook strategie, voor je klanten én voor je medewerkers met liefde en passie voortdurend verbeteren. Mini aanpassingen, maar wel de hele dag door.’

Hij gaat verder, scherp: ‘Mijn strategische analyse doe ik door mijn klanten en concurrenten te leren kennen. Ik bezoek ze en let dan goed op. Hoe word ik ontvangen? Krijg ik koffie, wat voor koffie? Ik kijk om hoekjes. Spreek met mensen. Ik bestel de software van mijn concurrenten. Op mijn eigen naam. Op die manier vorm ik een beeld van bedrijven. Doen ze gewoon wat ze doen, of zit hier liefde en passie in? Bij kleine bedrijven vind ik die passie nog, bij veel grotere bedrijven niet meer. Bij AFAS willen we juist die totaalorganisatie zijn. Niet alleen onze software moet goed zijn, maar ook onze maar ook onze gember thee met sinaasappel.’

‘Een familie heb die voor me zorgt. Heel erg bedankt daarvoor.’

Bas pakt opeens zijn mobiele telefoon, schermt de verzender af en laat ons een berichtje zien.

‘Het is alsof ik een grote familie heb die voor me zorgt, heel erg bedankt daarvoor.’

Trots vertelt hij over hoe belangrijk hij het vindt om interesse te tonen, over liefde en passie voor klanten en – in dit geval – medewerkers. ‘Dit is bijna mijn beroep: de hele dag mensen een goed gevoel geven over zichzelf. Dat is een groot gedeelte van mijn werk. Heerlijk toch, deze reactie. Je zult je afvragen, ben je dan nooit met strategie bezig? Nee, bijna nooit. Want als ik ervoor zorg dat onze medewerkers zich geweldig voelen, dat zij voor het bedrijf door het vuur gaan, dan doen ze weergaloze dingen. Want uiteindelijk zijn zij het die het moeten doen.’

‘Ons schoolsysteem helpt niet echt mee ...’

Terwijl Bas nog een slok gember thee met sinaasappel neemt maken we een bruggetje naar ondernemerschap. Hoe kijkt Bas naar ondernemend Nederland, nu en in de toekomst?
‘Er is niet een soort van ‘ondernemersschool’. Als ik aan scholieren vraag wie van hen ‘ondernemer’ wil worden, dan worden er weinig handen opgestoken. In Amerika steekt de helft van de klas zijn hand op! Wij hebben hier een schoolsysteem waar alle creativiteit bij de studenten eruit wordt geramd en waarin het alleen gaat over reproduceren. Dat helpt niet mee als je ondernemerschap wilt stimuleren. Vroeger kwam je weg met simpele inkoop – verkoop vaardigheden. Dat is nu anders. Vandaag de dag moet je van veel meer iets weten; van technologie, marketing, internet, social media. We zouden in Nederland veel meer moeten investeren in het opleiden van ondernemers.’

‘Het is niet ingewikkeld, het wordt alleen vaak ingewikkeld gemaakt.’

Ter afsluiting vragen we Bas om een tip voor jullie, de lezers van Nils. Hij antwoord: ‘Ik ben een beetje autistisch, dus ik heb – in tegenstelling tot veel ondernemers – geen moeite met directe feedback. Sterker nog, daar doe ik mijn voordeel mee. Mijn tip is dus: vraag als ondernemer voortdurend om feedback. Blijf in gesprek met je medewerkers en klanten. Zoek die feedback op. Daar word je beter van.’
Hij is nog niet klaar.
‘En….hou je concurrenten in de gaten. Wij hebben van onze concurrenten de software aangeschaft, is toch logisch? Ik wil zien wat ze doen, het voelen en gebruiken. Wat heeft de concurrent wat wij niet hebben? Wat doen ze beter? Niet alleen in het product maar ook in de bijbehorende dienstverlening. Als ze het beter doen dan wij, dan moeten we reageren, simpel zat. Soms denk ik, kan ik dit wel aan ondernemers vertellen? Is het niet te simpel. Maar de ondernemers die ik spreek reageren er goed op. Zo simpel kan het dus blijkbaar zijn. Het is niet ingewikkeld, het wordt alleen vaak ingewikkeld gemaakt.’

Bas beter leren kennen