Anders zijn moet van binnenuit komen.’

Percy Labrijn

Percy Labrijn is trusted advisor bij JTP Brandinghouse. Hij is branding expert. Zijn wieg stond in Leiden maar hij kwam al op jonge leeftijd met zijn ouders in Duitsland terecht. Percy groeide op in een hechte Nederlands-Indische familie. Vanaf zijn 15e jaar woont hij in de regio Arnhem. Hij wilde eerst piloot worden, vliegen, maar maakte uiteindelijk de wending naar de wereld van de handel en economie. In zijn eerste baantje bij een reclame promotie bedrijf ontdekte hij zijn echte talenten. Leergierig en nieuwsgierig doorliep hij de Hogeschool van Utrecht. Hij houdt van lezen, informatie verzamelen, nadenken en leren. In MBTI termen: een echte INFP.

Op zijn 25e kon hij bij elk reclamebureau terecht, van Amsterdam tot New York. Toch besloot hij om op dat moment, samen met business partner Roel, JTP te starten. Inmiddels doet hij wat hij doet – zijn opdrachtgevers happy maken – al 30 jaar. JTP zetelt in een prachtig verbouwd koetshuis aan de Velperweg in Arnhem en is een toonaangevend specialistisch branding bureau met een hoogwaardig team van twaalf tot twintig specialisten.

‘Nils? Je identificeert je wel met hem.’

Alles klopt aan Percy. Verzorgd uiterlijk, mooie bril en een scherpe blik. Een rustige man, we zijn snel op ons gemak. We zijn benieuwd wat Percy te zeggen heeft over Nils en over ons boek. Hij begint voorzichtig.
‘Wat ik vind van Nils? Nou, dat weet ik eigenlijk niet. Ik zit er behoorlijk in … dat boek van jullie. Ja, hij drinkt teveel, komt in de penarie maar vindt wel uitwegen. Ik heb het idee dat het een sociale, vriendelijke man is. Hij probeert het allemaal netjes te doen. Er overkomen hem dingen, daar moet hij dan wat mee. Ik snap dat wel en vindt het wel mooi, want zo gaat het in het leven. Ik merk dat er bij hem geen strakke strategische lijn in zit. Dat niet. Ik vraag me bij het lezen regelmatig af, wat zou ik nou zelf doen? Dat is mooi, dat je tot die vraag komt.’

Percy vervolgt: ‘Als ik het mag samenvatten, Nils is eigenlijk een hele normale man. Een beetje uitvergroot natuurlijk. Ik kan niet zeggen goed of niet goed. Je identificeert je wel met hem. Sociaal, naïef, geëngageerd. En … hij wordt in een moeras gelokt. Je hebt met hem te doen. Daar vraagt hij niet om.’

‘Branding is strategie.’

We vragen Percy naar zijn visie met JTP, zijn bedrijf. Hij formuleert zorgvuldig: ‘Als je branding serieus neemt, en dat doe ik, dan is het pure strategie. Als je geen besef hebt wat branding echt is, dan is het niet meer dan plaatjes maken. Maar voor mij is branding alles, een allesomvattend sturend principe. Eigenlijk is mijn visie al dertig jaar onveranderd. Wat die visie is? Ik bekijk wat we doen holistisch. Wij leveren het hele pakket, niet één los dingetje. We gaan voor de hoogste kwaliteit, in alles. En we zijn altijd op zoek naar groei. Dan bedoel ik ontwikkeling, blijven verbeteren. Ik heb ooit eens een woord bedacht wat er mooi bij past. Dat woord is Genialist. Generalist, specialist en geniaal.’
Hij voegt er aan toe. ‘Branding van jezelf en branding van je bedrijf lopen steeds vaker in elkaar over, ook bij mkb-ondernemingen. Het creëren van een unieke formule, dat vraagt denkwerk. Maar de kern van die formule, daar moet een ondernemer zelf mee komen. Die diepe motivatie, dat geloof in jouw eigen visie. Houd die zo lang mogelijk dicht bij je, zeker als het nog niet gemodelleerd is, koester die. Wij begeleiden ze dan bij het creëren van hun unieke formule, dat proces leiden we in goede banen.’

‘Small is beautiful, less is more.’

We praten met Percy over zijn bedrijf en de ontwikkeling die het heeft doorgemaakt. Hoe hij dat heeft ervaren en of er momenten waren dat het mis ging. Percy: ‘Op een bepaald moment zat er hier meer dan 20 man te werken. Aan van alles en nog wat. Ik kreeg het gevoel dat we weg aan het glijden waren van wat ik eigenlijk wilde. Idealisme is voor mij belangrijk, op mijn eigen waarden sturen. Lastig soms maar het geeft mij wel richting. Voor mij geldt ‘small is beautifull’ en ‘less is more’. Ik moet het juist hebben van mijn introversie, mijn intellect, mijn radar functie. Dan sta ik in mijn kracht. Dat betekent ook compact blijven en specialiseren. Investeren in diepgang en inhoud. Branding doen vanaf strategie tot en met executie. Toen de digitale wereld opkwam heb ik die direct omarmd. Ik zag de impact. We zijn altijd progressief gebleven, dat leergierige beestje. Daarna kwam marketing 3.0, betekenisvolle belevenissen creëren voor mensen. Ook daar zijn we sterk in. Alles klopt nu wel voor mij.’

‘We doen er alles aan om te excelleren.’

Ons gesprek gaat heen en weer van strategie naar conceptontwikkeling en terug. Het gaat vooral over die unieke formule creëren. We stellen de vraag: wat maakt jouw bedrijf dan onderscheidend, echt uniek? Percy denkt er even over na. ‘Dat is een goede vraag. Ik ben geneigd om nu mijn zeven Strata op te noemen. Maar dat doe ik niet. Als ik er één element uit moet pakken dan is het ‘de trust’. Vertrouwen. Ik ben in staat om een connectie te maken met mijn klanten als hun trusted advisor, hun vertrouwde adviseur. Daardoor kwam ik echt met ze in contact en doe ik mee tot in de boardroom. Ik kan het, ik straal het uit en ik maak waar wat ik beloof. We doen er alles aan om te excelleren. Voor mijn klanten moet het voelen als ‘eerst zijn vrouw, dan zijn beste vriend en dan kom ik’. 24/7 engagement en topkwaliteit. We doen het niet voor minder. Dat is het belangrijkste element uit onze unieke formule.’

‘Niet anders doen, maar anders zijn.’

We confronteren Percy met het feit dat onze lezers op het moment dat ze dit lezen worstelen met hun eigen unieke formule. Heeft hij een laatste inzicht of advies om te delen? ’Ik vertelde al, ik heb altijd anders gedacht. Vaak wordt er gezegd dat je iets anders moet doen dan anderen, dat je moet differentiëren. Ik geloof daar niet in. Het is niet anders doen. Het is anders zijn. Dat anders zijn is een verlengstuk van je zelf. Het begint bij waar je echt in gelooft, wie je echt bent, wat je echt wilt. Het moet komen vanuit je authentieke ik. Van droom, naar visie, naar concept, naar executie. De droom en de visie lukt vaak nog wel. Maar mkb’ers vinden het vaak moeilijk om tot concept en executie te komen. Dat is  geen schande, want het is ook niet eenvoudig. hoe dan ook, die laatste tip? Doe niet anders, maar wees anders, echt anders.’

Meer info over het Nils groeiprogramma

Percy beter leren kennen