Skip to main content

5 punten voor groei in 2023

Of je nou een bakkerij hebt, een software onderneming, of een fietsenwinkel: groei is een van de leukste en meest veelzijdige vaardigheden die je als ondernemer kan (en moet) leren.

Als je tijd en inspanning stopt in bezig zijn met groei dan is er praktisch geen limiet aan de mogelijkheden voor jouw bedrijf in 2023. Bedenk wel, het opzetten van een strategie om te groeien is geen korte termijn ding. Je gaat niet van de ene op de andere dag duurzaam groeien. Net als alles wat groeit behoeft het tijd, liefde en inspanning.

Maar als jij echt passie hebt voor wat je doet (kan je dit ook over lezen) en je hebt een doordachte strategie én het geduld en de discipline om die elke dag opnieuw uit te voeren … Dan bouw je in de loop van de tijd een waardevol bedrijf op. Een bedrijf waarvan je jarenlang kan genieten, zowel persoonlijk als financieel.

Is strategie nieuw voor je? De basics …

Ik zal hieronder wat basics uitleggen van hoe strategie werkt. Zie het als een soort beginnershandleiding (zonder je ondernemer-skills te kort te willen doen 😊). Laten we beginnen.

#1 Drie stappen

Groeien gaat in stappen. Bepalen waar je vandaag staat, bepalen waar je heen wil en bepalen hoe je daar komt. Waar het om gaat is dat jij leert die stappen te bepalen, om daarmee je eigen toekomst uit te stippelen. Want dat is lastig in de drukte van alledag.

#2 Waar sta je?

Deze stap is het begin van je reis. Je legt eerst je vertrekpunt vast. Om dat te bepalen moet je jouw persoonlijke ambitie beschrijven, een strategische analyse maken en kijken naar de kernwaarden van jouw bedrijf. Kortom, je moet research doen. Want groeien doe je niet op basis van een onderbuikgevoel, dat doe je op basis van feiten.

#3 Waar wil je heen?

In de tweede stap schets je een gedetailleerd beeld van je bedrijf in de door jou gewenste toekomst. In deze stap komen onderwerpen aan bod als het bepalen van je unieke formule, hoe je groei organiseert en het belang van het aantrekken van de juiste mensen.

#4 Hoe kom je daar?

De derde stap:  Hoe kom je daar. Je weet nu dat je begint met het bepalen van je vertrekpunt (Waar sta je) en dat je vervolgens je bestemming (Waar wil je heen) beschrijft. Hier werk je aan hoe je ervoor zorgt dat je overzicht houdt, hoe je klanten krijgt, de rol van geld en maak je een groeiagenda.

#5 Heel veel werk en moeite?

Inderdaad. Als je daar geen zin in hebt, even goede vrienden. Maar als je als ondernemer serieus en duurzaam wil groeien én je bent bereid daar iets voor te doen, dan is het eenvoudiger dan je denkt. Je kan bijvoorbeeld beginnen door dit boek te lezen.

Belangrijkste leerpunten

Dus nu weet je wat basics voor groei. Er is een beginnetje. Je kunt er snel en gemakkelijk mee aan de slag. Vergeet niet dat het maken van een fantastisch groeiplan niet voor iedereen is weggelegd. Het kost tijd, geduld, moeite en discipline.

Met die vier eigenschappen op zijn plek – en met een onderneming of idee waarover je echt enthousiast bent – kun je van niks naar heel veel binnen een paar maanden, ook als beginnende ondernemer.

Aan de slag

 

>> Het boek (met online platform met alle materialen die je nodig hebt) bestellen

>> Een Bootcamp voor beginnende ondernemers volgen