Skip to main content
Bart buigt zijn hoofd naar voren. Hij legt het in zijn handen om die vervolgens langs zijn ogen te halen en een traan weg te vegen. Geen van de andere deelnemers valt het op, die zijn zelf diep in gedachten verzonken. Ik zie het gebeuren en voel oneindig veel respect voor deze ondernemer. Zoveel dat ik zelf emotie voel opwellen in mijn buik, en dat terwijl ik volgens mijn vrouw de emotionele diepgang heb van een bevroren paasei. Bart doet wat we hem hebben gevraagd: diep in zichzelf kijken. Het is tijdens ons Groei Bootcamp en we zijn bezig met het onderwerp persoonlijke ambitie.

 

Je herkent vast één van de grootste obstakels bij ondernemers; gebrek aan focus en prioritering. Je hebt zoveel taken en verantwoordelijkheden dat je overweldigd raakt en niet weet waar je moet beginnen. Dit is waar de begrafenis oefening van Stephen Covey van pas komt. Dit is waarom er een traan over de wang van Bart rolt.

De begrafenis oefening is krachtig en helpt je bij het bepalen van prioriteiten. Het idee erachter is om jezelf voor te stellen dat je op je eigen begrafenis bent, vijf jaar van nu, en dat een aantal mensen iets over je gaan zeggen: je partner, een vriend, een collega, een medewerker, etc. Ze zullen vertellen over hoe je je leven hebt geleefd en wat voor impact je hebt gehad op hun leven.

Door deze oefening te doen ga je jezelf voorstellen dat je aan het einde van je leven bent en terugkijkt op wat je hebt bereikt. Je denkt na over wat je doet, wie je hebt helpt en wat voor verschil je maakt in de wereld. Door dit eerlijk en open te doen kom je tot inzichten. Soms zijn die prettig, vaak ook confronterend.

Als we deze oefening doen ervaren ondernemers een diep gevoel van reflectie en introspectie. Dat is wat ik zie bij Bart. Het is confronterend om na te denken over je eigen begrafenis en wat er over je wordt gezegd door je partner, je kind, je beste vriend of een collega. Maar het is ook ontzettend waardevol, omdat het je dwingt om na te denken over wat er echt toe doet in je leven en in je werk. Dat is waarom het deze oefening is waarmee we beginnen als we met ondernemers werken aan een groeiplan voor hun bedrijf.

We weten dat het ze helpt om zich te concentreren op wat echt belangrijk is. Ze ontdekken dat sommige taken en verantwoordelijkheden niet zo belangrijk zijn als ze denken en dat ze hun tijd en energie beter kunnen besteden aan zaken die er echt toe doen.

Het helpt ze om meer voldoening te halen uit hun bedrijf en de rol die ze in dat bedrijf hebben. Door zich te richten op wat echt belangrijk is krijgen ze een gevoel van richting en doel, wat ze helpt om (weer) gemotiveerd en gepassioneerd te zijn over waarmee ze bezig zijn. En dat is het fundament onder de groei van welk bedrijf dan ook.