Het is stil geweest sinds de blog over Charlie en Yin Yan polymeer kralen. Logisch, het was vakantie, toch? Maar tijdens de vakantie liep ik LOTR Johnny tegen het lijf. Wie? Ga ik je vertellen. Want het was deze ontmoeting die inspiratie gaf voor de blog die je leest en die gaat over de edele kunst van het verkopen.
Voor ik verder ga: goede vakantie gehad? Ik hoop het van harte. Heb je verdiend. Als je nog niet terug bent (en dit leest terwijl je aan de rand van het zwembad nipt aan een goddelijke cocktail), geniet nog even!
Over goddelijk gesproken; tijdens onze vakantie heb ik een ring gekocht voor mijn vrouw. Ergens in een ver land dat niet bekend staat om integere verkopers. Laat ik de manier waarop we aan een van goud en zilver glinsterende balie terechtkwamen overslaan, waar het om gaat is dat we er terechtkwamen en dat we Johnny zagen zitten, een man op leeftijd met wilde grijze haren.
Hij droeg een kraakhelder wit overhemd. Hij keek naar ons met twinkelende blauwe ogen achter een bril met halfronde glazen. Johnny was blij om ons te zien. Heel Erg Blij. Hij gaf ons het gevoel dat we de kinderen waren die hij decennia geleden bij zijn vlucht uit een door oorlog verscheurd land had moeten achterlaten en die hij nu voor het eerst weer zag. Zo Blij. Tranen in onze ogen. En dat was nog voor hij ook maar één woord had gezegd (en voor we de prijzen hadden gezien).
Hoe dan ook. Een uur later liepen we zielsgelukkig naar buiten. Zij met een ring om haar vinger, ik met de herinnering aan Johnny. Daar, op die broeierige zomeravond, terwijl de rode zon in zee zakte, verdiende Johnny zijn naam, zijn eretitel: Lord of the Ring. LOTR Johnny is in staat om opgedroogde vleermuizenpoep te verkopen als ware het Beluga kaviaar. LOTR Johnny staat voor onversneden, gepassioneerde, ouderwetse verkoopkunst.
Wat zeg ik nou? Ouderwets? Is verkoopkunst ouderwets? Nou, veel ondernemers die wij helpen vinden van wel. Verkopen is niet sexy. Werken aan strategie is trouwens wel ontzettend sexy en supervet cool. Opportunities en threats in kaart brengen, core values formuleren, leidende principes, unieke formule, KPI’s, executionframework-dinges: allemaal hele, hele, hele vette dingen.
Maar, wat heb je aan al dat moois? Wat heb je aan een unieke formule, aan een fantastisch team en aan de allerbeste producten als je ze niet verkoopt? Wat zeg je? Goede producten en diensten verkopen zichzelf? Tuurlijk.
Het aan de mens brengen van wat voor moois en unieks je dan ook hebt bedacht is een essentieel onderdeel van strategie. En dus van onze methode. Sterker nog. We hebben het enorme geluk dat de expert op het gebied van sales & marketing aan ons boek heeft meegewerkt. Hij heeft een enorm leerzame video gemaakt die we graag met je delen.
Veel kijkplezier en tot snel.
Groet, Gerben