Skip to main content
“Mijn allereerste medewerker ooit was een collega van vroeger die ik tegenkwam op een terras. De tweede een vriend die dringend een baan nodig had. En de derde mijn toenmalige vriendin,” vertelde een ondernemer me tijdens ons groeiprogramma.
Ik hoor je denken: mooi dom. Dat klopt. Hij had in zijn begindagen weinig kaas gegeten van aannamebeleid. Het resultaat: een ex-vriend, een ex-vriendin en een oud-collega met wie hij niet meer praat.

MENSEN
Groeien. Dat willen veel ondernemers. In ons boek Nils hebben we het over een manier om groei te initiëren en te versnellen. Niet alleen in getallen, maar ook in betrokkenheid van je team.

We behandelen het gedachtengoed van Verne Harnish, die schrijft dat groeien begint met het nemen van de juiste besluiten op vier domeinen: mensen, strategie, executie en cash.

Het begint dus met de juiste mensen. Die moeten de juiste dingen doen en daarvoor heb je een strategie nodig. Je strategie moet uitgevoerd (executie) worden. En tenslotte is er de zuurstof voor je groei: cash, de uitkomst van hoe je de eerste drie domeinen invult.

VLIEGWIEL
Ook volgens managementgoeroe Jim Collins moet je beginnen met mensen en daar een strategie bij zoeken. Eerst de mensen, dan het plan. Dat deed de ondernemer die ik sprak andersom 😊 en hij is niet uniek. Veel ondernemers hebben een plan en zoeken daar mensen bij. Dat werkt, maar minder goed en minder snel, zegt Collins.

Toch is het een interessante denkwijze (alhoewel wat zwart-wit). Je begint met mensen en formuleert daarbij een passende strategie. Die voer je uit. Dat leidt tot cash. Die gebruik je om te investeren in goede mensen. Je gaat je bestaande team opleiden en nieuwe, gekwalificeerde mensen werven. Dat leidt tot verdere ontwikkeling van je strategie … enzovoorts… Een vliegwiel waarbij het ene domein een aanjagende invloed heeft op het andere domein.

VRAGEN
Vier vragen die je aan jezelf kan stellen (zeker in deze tijd waar goed personeel schaars is geen overbodige luxe):

  • Wie zijn in mijn bedrijf de cruciale mensen om mijn strategie succesvol uit te voeren?
  • Hoe zorg ik er voor dat die mensen gelukkig zijn en blijven?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik meer van dit soort mensen aanneem, zodat ik mijn gewenste groei kan bewerkstelligen?
  • Zou ik, met de kennis van nu, al mijn medewerkers opnieuw en vol enthousiasme aannemen (en als dat niet zo is, wat ga ik daarmee doen … )?

(Ik ga er voor het gemak vanuit dat je iets van een strategie hebt, maar zelfs al is dat niet zo, dan nog is het slim om over deze vragen na te denken).

Moraal van het verhaal; Zet je team op één. Je bedrijf is zo goed als de optelsom van wie zij zijn. Je kan het niet alleen. Sterker nog; je zoekt mensen die beter zijn dan jij.

Des te eerder je dat begrijpt én er naar handelt, des te sneller en makkelijker zal je groeien.