Routekaart naar de toekomst
Op je routekaart naar de toekomst staan alle (strategische) acties gedefinieerd die je in de komende jaren (de periode van je strategie) moet uitvoeren om je prioriteiten te behalen. Je routekaart maak je in een aantal stappen:
- Strategische speerpunten.
Eerst plaats je alle door jou geformuleerde strategische acties op je routekaart (gebruik daarvoor deze template). Het gaat hier om de actiepunten die je hebt gemaakt in ‘Stap 4: samenvoegen en keuzes maken’ van het onderdeel Strategische analyse en om de actiepunten uit ‘Strategische acties formuleren’ uit het onderdeel Je unieke formule. Je vindt deze als het goed is terug in je strategie document. - Verschilanalyse
Print je ingevulde strategie document uit, of open hem op je PC. Pak een arceerstift, of de digitale versie daarvan, en arceer alles wat er in je strategie document staat maar er nog niet is. Nieuwe producten, medewerkers, vestigingen, omzet, alles. Vervolgens maak je hier actiepunten van. Dus staat er in je strategie document dat je product X gaat verkopen dan wordt het actiepunt ‘product X ontwikkelen’. Staat er dat je vier nieuwe vestigingen gaat openen dan krijg je vier actiepunten; ‘vestiging twee openen, ‘vestiging drie openen’. Hou je niet in. In de voorbeeld visualisatie van Nils lees je dat er op zijn hoofdkantoor een deur is in de vorm van een kluis. Dus komt er (bij Nils dan) een actiepunt ‘deur in de vorm van een kluis maken’. - Samenvatten en beoordelen
Ook de actiepunten die je in stap twee hebt geformuleerd (als het goed is zijn dit er tientallen) zet je in de template. Het resultaat is een lange lijst met actiepunten. Nu ga je in de daarvoor bestemde kolom in de template de bijdrage van iedere actie aan de groei van je bedrijf en de prioriteit van iedere actie beoordelen. - Indelen in de tijd
Nadat je dit hebt gedaan print je de actiepunten uit en knipt ze los, zodat alle actiepunten apart zijn (zo doen wij het, als jij een handiger manier bedenkt, prima :-)). Vervolgens leg je ze op een grote tafel. Je gaat ze nu in een logische volgorde in de tijd plaatsen. Want er zijn afhankelijkheden. Sommige dingen moet je nu eenmaal eerst doen voor je verder kan met iets anders. Op de tafel maak je naast elkaar ruimte (kolommen) voor de eerste vier kwartalen van je strategie (het eerste jaar dus). Daarnaast ruimte voor het eerste half jaar en het tweede halfjaar van jaar twee van je strategie. En daar weer naast ruimte voor jaar drie, vier en vijf. Hoe dat er kan zien zie je in de afbeelding hieronder.