Hoe je kunt groeien door te plannen

Je routekaart maken

Terug

Routekaart naar de toekomst

Op je routekaart naar de toekomst staan alle (strategische) acties gedefinieerd die je in de komende jaren (de periode van je strategie) moet uitvoeren om je prioriteiten te behalen. Je routekaart maak je in een aantal stappen:

  1. Strategische speerpunten.
    Eerst plaats je alle door jou geformuleerde strategische acties op je routekaart (gebruik daarvoor deze template). Het gaat hier om de actiepunten die je hebt gemaakt in ‘Stap 4: samenvoegen en keuzes maken’ van het onderdeel Strategische analyse en om de actiepunten uit ‘Strategische acties formuleren’ uit het onderdeel Je unieke formule. Je vindt deze als het goed is terug in je strategie document.
  2. Verschilanalyse
    Print je ingevulde strategie document uit, of open hem op je PC. Pak een arceerstift, of de digitale versie daarvan, en arceer alles wat er in je strategie document staat maar er nog niet is. Nieuwe producten, medewerkers, vestigingen, omzet, alles. Vervolgens maak je hier actiepunten van. Dus staat er in je strategie document dat je product X gaat verkopen dan wordt het actiepunt ‘product X ontwikkelen’. Staat er dat je vier nieuwe vestigingen gaat openen dan krijg je vier actiepunten; ‘vestiging twee openen, ‘vestiging drie openen’. Hou je niet in. In de voorbeeld visualisatie van Nils lees je dat er op zijn hoofdkantoor een deur is in de vorm van een kluis. Dus komt er (bij Nils dan) een actiepunt ‘deur in de vorm van een kluis maken’. 
  3. Samenvatten en beoordelen
    Ook de actiepunten die je in stap twee hebt geformuleerd (als het goed is zijn dit er tientallen) zet je in de template. Het resultaat is een lange lijst met actiepunten. Nu ga je in de daarvoor bestemde kolom in de template
    de bijdrage van iedere actie aan de groei van je bedrijf en de prioriteit van iedere actie beoordelen.
  4. Indelen in de tijd
    Nadat je dit hebt gedaan print je de actiepunten uit en knipt ze los, zodat alle actiepunten apart zijn (zo doen wij het, als jij een handiger manier bedenkt, prima :-)). Vervolgens leg je ze op een grote tafel. Je gaat ze nu in een logische volgorde in de tijd plaatsen. Want er zijn afhankelijkheden. Sommige dingen moet je nu eenmaal eerst doen voor je verder kan met iets anders. Op de tafel maak je naast elkaar ruimte (kolommen) voor de eerste vier kwartalen van je strategie (het eerste jaar dus). Daarnaast ruimte voor het eerste half jaar en het tweede halfjaar van jaar twee van je strategie. En daar weer naast ruimte voor jaar drie, vier en vijf. Hoe dat er kan zien zie je in de afbeelding hieronder.  

Nu sta je dus voor een tafel met daarop al je actiepunten voor de komende jaren, ingedeeld in de tijd. Om het vastleggen daarvan makkelijker te maken hebben we in de template een kolom gemaakt waar je kunt invullen in welke periode een actiepunt valt. Dat ga je nu doen. Het eindresultaat is een bestand waarin jouw routekaart naar de toekomst staat. In de template voor je routekaart kan je dat vervolgens indelen op zo’n manier dat het overzichtelijk voor je is. Het eindresultaat neem je op in je strategisch document.

Borgen van de executie

Even terug naar de oefening ‘de executie borgen’. Daarin lees je over disciplines. Een daarvan (discipline twee) luidt als volgt: ‘Zorg ervoor dat je mensen weten wat de hoogste prioriteit heeft om jouw bedrijf vooruit te helpen richting het doel van je strategie. Dat weten ze voor het lopende jaar en het lopende kwartaal.’ Dat kan jij ze nu vertellen omdat je dat in kaart hebt gebracht. Als je per kwartaal kijkt naar de acties die het meest bijdragen aan de groei van je bedrijf en die de hoogste prioriteit hebben, kan je per kwartaal besluiten wat bedrijf breed de hoogste prioriteit heeft en dat delen met je team. De cirkel is rond. Wat je nu hebt gedaan is het verankeren van strategische planning in je organisatie, met als middel én sluitstuk je routekaart naar de toekomst. Gefeliciteerd!