De verbinding tussen jouw unieke formule, de tekst die je in het onderdeel missie en visie hebt gemaakt, jouw kernwaarden en de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer is dus te maken met een set eenvoudige leidende principes. Die ga je nu voor jouw bedrijf verwoorden in een teamoefening.
Posters maken:
Maak met je team drie posters (dat kan gewoon op een flipover) en hang die op in de ruimte waar je gaat werken aan je leidende principes. Op de eerste poster zet je de tekst die je hebt gemaakt in het onderdeel missie & visie. Op de tweede poster komen de kernwaarden die je hebt bepaald. En op de derde poster zet je jouw unieke formule: jouw woorden en je belofte. Dit zou moeten kunnen in pak ‘m beet een half uur.
Het kan zo zijn dat het je niet lukt om deze drie posters te maken. Omdat je er nog niet goed genoeg over nagedacht hebt, of omdat je deze onderdelen uit de Nils methode nog niet hebt doorlopen. In dat geval verwijzen we je naar de desbetreffende onderdelen om daar alsnog je huiswerk te doen 😊. Daarna keer je hier weer terug en begin je opnieuw.
Je posters mooier maken:
Neem als uitgangspunt de posters die je in de eerste opdracht hebt gemaakt. Maak die posters eerst strak en netjes. Besteed er aandacht aan. Deze posters geven de input die je nodig hebt om de stap te maken naar je leidende principes. Begin met de poster met je unieke formule. Daarna ga je verder met de kernwaarden poster, om vervolgens te eindigen met je missie & visie poster.
De vierde poster:
Je hebt nu drie nette posters aan de muur hangen. Hang er een lege, vierde poster naast. Vervolgens ga je als team met de volgende vragen aan de slag. Bedenk er gerust een paar bij als je dat zinvol lijkt.
- Wat wordt hier echt mee bedoeld?
- Wat willen wij hiermee, als bedrijf, bereiken?
- Wat betekent dit voor mij, als medewerker en/of manager?
- Hoe geef ik dan leiding aan mijn team?
- Wat betekent dit voor mijn dagelijkse werk?
- En wat betekent dit voor onze klanten?
- Wat merken onze daar in de praktijk van?
Vraag iedere deelnemer om zijn of haar antwoorden op te schrijven op post-its op te schrijven. Die hang je vervolgens ergens op waar iedereen ze duidelijk kan zien. Daarna bespreek je ze als groep. Nadat ze zijn besproken ga je soortgelijke antwoorden bij elkaar leggen en ontdubbelen.
Vervolgens ga je prioriteiten aanbrengen. Dat doe je door alle leden van de groep een stift te geven. Daarmee mogen ze zeven stippen zetten. Met die stippen geven ze aan hoe belangrijk ze een bepaald antwoord vinden. Ze mogen bij één antwoord zeven stippen zetten, bij zeven antwoorden één stip en alles daartussen.
Als je dat hebt gedaan hang je de post-its met daarop de antwoorden op volgorde. Het antwoord met de meeste stippen bovenaan en zo verder naar beneden. Antwoorden die hetzelfde aantal stippen hebben hang je naast elkaar.
Als je meer dan zeven rijen hebt haal je de onderste rijen weg tot je er zeven over hebt. Voor wat betreft de antwoorden met gelijke punten besluit in overleg welke er weggaan, dat kan ook het antwoord zijn dat eronder staat en dus net minder stippen heeft. Uiteindelijk hou je dus zeven antwoorden over, die van boven naar beneden op prioriteit zijn gesorteerd. Nu moet je van die antwoorden tot leidende principes komen.
Kijk nog eens goed naar de Zeven Zekerheden van Jumbo:
Zekerheid 2: Service met een glimlach
Zekerheid 3: Voor al uw boodschappen
Welke vragen en antwoorden hebben hieraan ten grondslag gelegen? Door daar over na te denken ga je jouw leidende principes formuleren. Die zet je onder elkaar op poster vier. Dat hebben ze bij Jumbo prima gedaan. Kort en duidelijk (nergens meer dan vijf woorden gebruikt). In de praktijk toepasbaar en uitvoerbaar.
Streef naar consensus. Zoveel mogelijk mensen moet zich in de leidende principes kunnen herkennen. Nogmaals: de principes moeten concreet en duidelijk zijn, niet voor meerdere interpretaties vatbaar dus.
In je strategie
De leidende principes die je nu hebt vastgesteld neem je op in je strategie document. Maar dat is natuurlijk niet alles. Lees nog maar eens terug wat Jumbo allemaal doet om ervoor te zorgen dat iedereen die bij hen werkt ook leeft volgens hun leidende principes. Iets waarover jij ook na moet denken.
We laten de leidende principes nu voor wat ze zijn. Het derde en laatste stukje van dit onderdeel hoe we ons gedragen is een inspiratiestuk en dat gaat over leiderschap.