Missie en visie

Oefening: visualisatie

Terug

Wat is een visualisatie: leef je droom

Visie gaat over het hebben van een beeld van de toekomst van je bedrijf en de manier hoe je daar denkt te komen. Een krachtig hulpmiddel daarbij is het maken van een visualisatie. Daarbij ga je dromen. Dromen hoe jouw bedrijf er over een paar jaar uitziet. De kracht van verbeelding en visualisatie wordt soms onderschat en dat is jammer want ons brein is enorm visueel ingesteld. Het visualiseren van het toekomstbeeld dat je hebt van je bedrijf is aantrekkelijk en stimulerend. Al helemaal als datgene wat je droomt om weet te zetten tot actie. Hier ga je aan de slag met dat droombeeld. Later in de methode, als je je groeipad gaat beschrijven, ga je inplannen hoe je die droom werkelijkheid kan maken.

Een voorbeeld: de visualisatie van Nils

Het is 2017. Nils werkt aan de strategie voor de Groenen Furniture Group. Als onderdeel ervan schrijft hij een visualisatie. Hoe ziet zijn bedrijf eruit in 2023? Welke gebouwen, afdelingen, mensen, producten? Waar zijn ze actief en hoe. Hij droomt hoe hij zou willen dat GFG eruit zou komen te zien en zet die droom op papier. Lees maar eens. Onderaan het verhaal van Nils staat hoe jij je eigen visualisatie kan maken.

Augustus 2023: op bezoek bij de Groenen Furniture Group

Het hoofdkantoor (met daarbij de meubelfabriek van GFG) Nederland is gevestigd aan de rand van het centrum van Arnhem. Dicht bij het openbaar vervoer, met directe toegang tot snelwegen, maar ook dicht bij de groene omgeving van de Arnhemse stadsparken. Daardoor kunnen onze medewerkers in hun pauze kiezen; iets eten in onze gezonde kantine, genieten van de natuur in het park of een verfrissende wandeling langs de oevers van de Rijn. Naast deze locatie hebben we een hypermoderne fabriek in Oekraïne en tientallen eigen meubelzaken door heel Europa.

Als je het hoofdkantoor van GFG Nederland binnenloopt valt de bijzondere inrichting je direct op. De ruïnes van de voormalige Coberco melkfabriek hebben we omgevormd tot een modern, speels interieur in combinatie met organisch vormgegeven meubels van eigen ontwerp. Bedoeld om de creativiteit en onderlinge samenwerking te stimuleren. Overal waar je kijkt hangen schermen die onze medewerkers live informatie geven.

Je komt binnen bij een dame achter wiens balie een aantal grote schermen hangen. Daarop staan dingen waarop we trots zijn. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat onze meubels bezit, iets waarop we trots zijn. En een visualisatie van alle GFG vestigingen op een grote kaart van Europa. Bij veel grote steden staan stipjes, het is indrukwekkend. Via de ontvangstruimte kom je bij GFG Care. We zijn gericht op het verlenen van de beste en meest persoonlijke service aan de particulieren en bedrijven die onze meubel hebben aangeschaft.

De afdeling Care bestaat uit drie aaneengesloten ruimtes. De eerste ruimte, direct bij de ingang dus, is een kantoortuin waar onze medewerkers met headsets achter hun scherm zitten. Zachtjes rinkelen telefoons. Op meerdere plekken hangen schermen waarop is te zien hoe druk het is en wat het te bereiken doel voor die dag, week en kwartaal is. De meubels in de ruimte zijn speels vormgegeven, de vloer is zacht grijs, de accessoires gekleurd. Er heerst rust in deze ruimte, ondanks het feit dat aan de ruim 125.000 klanten en aan de vestigingsmanagers van GFG ondersteuning en advies wordt gegeven.

Even verderop is een tweede, wat kleinere kantoortuin. Ook hier zijn de meubels speels, de accessoires zijn groen. Dit is de afdeling fulfillment. Ook hier zitten onze medewerkers achter hun scherm met een headset op. Fulfillment verzorgt het contact met onze klanten die meubels hebben besteld via de nieuwe state-of-the-art online shop van GFG. Ze kunnen hun meubels daar grotendeels zelf configureren. Onze mensen zorgen ervoor dat bestellingen vloeiend worden geleverd en dat het klant zijn bij GFG een ervaring is die zo bijzonder is dat men dat graag met anderen wil delen. Per maand verwerken we meer dan 10.000 bestellingen door heel Europa. Deze medewerkers (we noemen ze happy living coaches) zorgen ervoor dat het meubels kopen bij GFG een memorabele en zorgeloze ervaring is.

De werkplekken in de derde ruimte zijn voor onze afdeling training. Een medewerker zit gebogen achter een presentatie. Hier worden trainingen voor onze shop medewerkers ontwikkeld, soms gegeven door onze design legende Albert Vrijman. De lesprogramma’s worden zowel online als in real life gegeven. In drie speciale ruimtes worden ervaringen met onze klanten geëvalueerd en coachen medewerkers elkaar om van die ervaringen te leren. Even staat een bord:

  • GFG Nederland Care
  • GFG Nederland Innovatie & design
  • GFG Nederland Delivery
  • GFG Nederland Sales & marketing
  • GFG Nederland Chiefs
  • GFG Nederland Finance

Na GFG Care kom je bij innovatie. Het is een gesloten deel van het pand waar je zonder  begeleiding niet in mag. We hebben liever dat hier geen bezoekers komen. De mensen van dit team werken in rust en onder geheimhouding aan nieuwe ontwerpen en de bijbehorende technologie. Het is een select gezelschap van getalenteerde ontwerpers onder leiding van Nils Groenen. Hun werkomgeving is YINYANG. Er heerst een serene rust die onder andere blijkt uit de inrichting van stemmig grijs meubilair met witte elementen en lichtblauwe accessoires. Natuurlijk ontwerpen we hier onze meubels, maar er wordt ook gewerkt aan de GFG app, aan het GFG online platform en aan technologie die het milieuvriendelijk produceren van meubels mogelijk maakt.

Dan delivery. Het is ‘de fabriek’ waar binnen GFG productie wordt gedraaid. Hier worden de ontwerpen door ‘GFG engineers’ (ze lopen rond in identieke kleding) gerealiseerd. Het volledig produceren van welk willekeurig meubel dan ook kost maximaal 20 minuten doordat de werkzaamheden vergaand zijn geautomatiseerd. De fabriek is ingericht met als uitgangspunt ultieme efficiency. Op de weinige bureaus staan een toetsenbord, muis, twee schermen en een kleine touchscreen waarop medewerkers zo nu en dan duwen. Nergens is papier te zien. Ook hier schermen met actuele doelstellingen. Er zijn geen telefoons. Onze medewerkers hebben een intern chatsysteem om met elkaar te communiceren.

Dat is wel anders op onze afdeling sales & marketing. Gestandaardiseerde werkplekken. Wit, maar de (uitbundige) accessoires zijn groen en geel. Achter een paar bureaus zitten medewerkers op een toetsenbord te typen en in headsets te praten. Schermen met actuele verkooptargets. Hier vind je onze bundeling van commercieel talent. Regelmatig halen we het nieuws met spraakmakende marketingacties. Salesmensen zijn in gesprek met potentiële shopeigenaren om hen over te halen partner te worden van GFG. Iedere keer als een nieuwe shopeigenaar of een nieuwe klant tot de GFG familie toetreedt, klinkt een muziekje en worden de schermen automatisch bijgewerkt.

De directievertrekken van ons bedrijf (GFG Chiefs staat op een bordje naast de deur) zijn gelegen naast innovatie & design. We hebben het hier smaakvol ingericht. Er is een ruimte waarvan de deur eruitziet als die van een bankkluis (ideetje van Ingrid Faber, onze huidige CEO en voormalige financieel directeur). Achter die kluisdeur zijn de bureaus van onze financieel medewerkers te vinden. Aan één wand van deze ruimte hangen twee schermen die continu een actueel beeld van onze financiële situatie. Daaronder nog meer schermen met actuele targets per land. Hier is ook het kantoor van Ingrid Faber, met daarbij een ruimte voor de officemanagers, en er is een kantoor voor de financieel manager. Nils, onze manager innovatie en design, en Marcel, de manager sales & marketing, hebben hun kantoren bij hun respectievelijke afdelingen. In het halletje van de Chiefs staat een fantastisch vormgegeven statafel, ontwerpje van Nils. Hieraan overlegt iedere ochtend onze directie, hun dagelijkse ‘huddle’ van een kwartier. Er hangt een groot scherm waarop via een videoverbinding country-managers kunnen deelnemen. In ieder vertrek staat overigens zo’n grote statafel, bedoeld voor ‘huddles’  die binnen ons bedrijf gebruikelijk zijn. Eerst de afdelingen voor zich, daarna onze directie.

Jouw visualisatie

Simpel. Pak pen en papier of open een leeg document en begin te schrijven of typen. Niks hoeft en alles mag. Het is jouw droom, jouw visie op de toekomst van je bedrijf. Geef je fantasie de vrije ruimte. Er is geen te kort, geen te lang. Je kan het schrijven vanuit het oogpunt van een klant die op bezoek komt, vanuit een journalist die je komt interviewen, vanuit welke perspectief dan ook. Het eindresultaat zet je op de daarvoor bestemde plek in je strategie, later komen we er nog een keer bij terug.

Ideetje
Er komt een moment dat jij je strategie gaat delen met je team. Het kan ontzettend leuk zijn om je visualisatie dan voor te lezen. Je vraagt aan je team om hun ogen dicht te doen en te luisteren naar je verhaal. In hun hoofd zullen zijn dan op hun beurt gaan visualiseren. Een krachtiger instrument om jouw beeld van de toekomst over te dragen is nauwelijks denkbaar.

Meer hierover

Heb je na het schrijven van je visualisatie nog energie over dan kan je wellicht wat hiermee: