Skip to main content

Over het verschil tussen lekkere marketing en iets écht goed kunnen. Over het verschil tussen eenmalig iets verkopen en een band opbouwen. En over mijn haar. Clooney-grijs, vind ik. Lachwekkend dun, volgens mijn zoon.

‘We gaan op foto-shoot,’ zegt Barry. ‘Die overbelichte doe-het-zelfgedrochten die we met onze telefoon maken voldoen niet.’
Een afspraak met de fantastische fotografe Lillian staat al in de agenda.
‘Kleertjes en locaties uitzoeken, komt helemaal goed.’

Een paar dagen voor het zover is kom ik tot het besef dat mijn kapsel niet foto-shoot-proof is. Mijn vaste kapper was dicht door Corona met een matje waarop Rudi Völler jaloers kan zijn tot gevolg. Gelukkig mogen de kappers weer open. Helaas kan ik pas over drie weken terecht, meer mannen hebben inmiddels hippie-haar.

Over mijn kapper: dat is de beste van Arnhem, wat zeg ik, van Nederland. The Barberstation. Getatoeëerde kerels in lange witte jassen. Mannen-muziek. Zodra je in de leren stoel ploft krijg je de vraag wat je wil drinken: koffie, bier of whisky. Fifties-inrichting. Blinkende scheermessen. Posters van mannen met baarden. Pommade als je klaar bent.

Maar geen plek dus. Ik googelen op Barber Arnhem en … eureka! Er is nóg een echte barbier in Arnhem! Gents only, vertelt de website, die stijlvol is en de juiste woorden en plaatjes laat zien. Ik verheug me al op een classic contour mannenkapsel.

Barber in name only.
‘Eigenlijk ben ik rijinstructeur, maar nu tijdelijk kapper,’ vertelt de man die mijn hoofd aanvalt met zijn versleten tondeuse. Ik denk dat de scharen op zijn. Vlak voor de ramp compleet is vraagt hij of ik iets wil drinken. Ja, jouw bloed. Met een militaire crew cut loop ik tien minuten later naar buiten. Een illusie en al mijn haar armer. Een ding is zeker, hier kom ik nooit terug.

Het gaat niet om die witte jassen, de muziek, het bier, de inrichting of de blinkende scheermessen. Dat is de verpakking, de kers op de taart. Waar het echt om gaat is dat ze bij mijn Barberstation verschrikkelijk goed kunnen knippen. Met oog voor detail. Met liefde voor het métier. Met een duidelijke specialiteit. Met een eigen opleiding.

Het is wat ze beloven aan hun klanten. Ze zijn er zó goed in dat het hun klanten niet uitmaakt dat ze niet goed zijn in andere dingen (dames knippen, snel klaar zijn, yin-yang achtergrond muziek). Een unieke en lastig te kopiëren formule.

Een inspirerend voorbeeld van een onderscheidende strategie. Dat is meer dan de formule van een ander kopiëren en op je website zetten.

Sorry mannen, dat ik me tot een andere kapper heb laten verleiden. Ik zal het nooit, echt nooit meer doen.

Gerben

Het vinden van een unieke formule is onderdeel van de Nils Journey, een traject dat we organiseren voor groeiondernemers.