Je indicatoren bepalen
Wat zijn indicatoren? Vaak wordt gesproken over KPI’s, oftewel Kritieke Prestatie Indicatoren. Wij noemen het simpelweg prestatie indicatoren. Indicatoren zijn er om je voortgang te monitoren, te analyseren en te verbeteren. In een continu proces. Om te bepalen waar je vandaag staat ten opzichte van je strategische prioriteiten. Om je te helpen voortdurend scherp te focussen op wat je moet doen om je doelen te bereiken. Om jouw indicatoren te bepalen moet je dus beginnen bij je strategische prioriteiten. Logisch toch? Het bepalen van indicatoren hoeft niet moeilijk te zijn. Mits je jouw strategische prioriteiten helder kunt formuleren. Daarna is het vooral een kwestie van concretiseren en vereenvoudigen.
Er zijn manieren om het je gemakkelijker te maken. Zo kun je bijvoorbeeld je strategische prioriteiten eerst ordenen door ze te vertalen naar kleinere doelen en een plaats te geven in vier domeinen. Die vier domeinen zijn: klant, medewerker, organisatie en geld.
- Je klant domein
Hier vertaal je jouw strategische prioriteiten naar doelen die te maken hebben met wat je moet doen voor klanten, met sales en marketing om je strategische prioriteit te bereiken. - Je medewerker domein
Hier komen de doelen die te maken hebben met wat nodig is in termen van leiderschap, je team en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. - Je organisatie domein
Om vervolgens hier de doelen te plaatsen die iets vragen van je processen, je borging en je ritmes. - Je financieel domein
En je eindigt dan hier met de doelen te plaatsen die gaan over geld, zoals financieringsbehoeften, cash en je financiële doelen voor de komende jaren.
Allemaal doelen die in lijn moeten liggen met je strategie uiteraard. We komen hierop ook terug in het onderdeel ‘de route ernaartoe’.