Een scale up zijn of worden

Doorgroeien na je startup is niet eenvoudig. Hoe word je een scale up? Wat is dat eigenlijk, een scale up? Scaleups zijn startups die de eerste fase na de start hebben overleefd en die een eerste succes hebben behaald. Soms hebben ze al investeerders aan boord. Eigenlijk is een scale up een startup die een herhaalbaar businessmodel heeft gevonden en aan het opschalen is. Hieronder lees je er meer over.

Wat is een scale up?

Daarover lopen de meningen uiteen. Laten we het erop houden dat een scale up een ontwikkelde (of opgeschaalde) startup is. Er zijn er veel minder van dan van startups. Er zijn er dan ook veel minder van dan van startups. Die lopen na een paar jaar vaak tegen een groeiplafond waardoor het niet lukt een scale up te worden. Dat doorgroeien is waar wij bij helpen.

Scale up
Strategisch groeiplan maken

Is jouw bedrijf een scale up?

Herken je dit: jouw bedrijf heeft al wat bereikt, succes gehad en is klaar om naar een hoger niveau te gaan. Je overweegt om met investeerders te gaan werken om je groei te financieren. Misschien heb je al een eerste investeringsronde achter de rug (zelf, via de bank, of via een kleine investeerder). Je groeit nu door je winst terug te stoppen in je bedrijf (een methode die bekend staat als ‘bootstrapping‘). Je omzet is ergens tussen de 500K en 2,5 miljoen. Herkenbaar? Dan moeten we praten.

Maak een afspraak
Ontvang tips en informatie over een scale up worden in je mailbox.

Over risico

Als je hard aan het groeien bent kan het gebeuren dat je bereidheid om risico´s te nemen vermindert. Als startup kan je dingen als branding, je product en andere zaken snel en zonder al te veel veel gedoe wijzigen, omdat dit snel moet gebeuren. Als je dat soort zaken begint te veranderen zonder een helder proces te volgen, loop je het risico dat investeerders, klanten en medewerkers angstig worden wat je groei negatief kan beïnvloeden. Daarom is een scale up minder wendbaar dan een start up. Daar kan je iets aan doen door een gedegen strategisch groeiplan te maken.

Scale up en teams

Bij startups zie je bijna altijd dat teamleden verschillende rollen tegelijkertijd hebben binnen het bedrijf. Maar naarmate je bedrijf groeit en een scale up wordt, groeit ook de vraag naar gespecialiseerde vaardigheden. Scale-ups zullen daarom investeren in het creëren van afdelingen met specifieke rollen en vaardigheden. Het idee daarachter is om een gerichte aanpak voor ieder onderdeel van je bedrijf te creëren om er daarmee voor te zorgen dat je versterkte organisatie de groei die je hebt beschreven in je strategie mogelijk maakt.

Over geld

Naarmate je bedrijf nieuwe groeifasen ingaat, zal je wellicht verschillende financieringsrondes doorlopen. Startups beginnen vaak zonder echt startkapitaal of ze hebben een vriend-bekende-familielid die hen ondersteunt. Wanneer je als startup een tweede financieringsronde ingaat is dat meestal een signaal dat je flink bent gegroeid. Een goede manier om te bepalen of jouw startup moet worden geclassificeerd als een scale up, is als je bedrijf potentiële investeerders meer dan een test product (MVP) kan laten zien, wat betekent dat je een sterk team hebt en echte marktkansen kan bieden.

Scale up en de markt

Misschien wel meest cruciale verschil tussen een scale up en een start up is de product-markt-fit. Scaleups hebben meestal het stadium bereikt waarin ze eerdere aannames over hun product of dienst en de levensvatbaarheid ervan hebben bewezen. Ze kunnen met veel vertrouwen hun prognoses, omzet, winsten, marges, ROI en overige projecties inschatten. Er ligt immers bewijs. Een scale up vraagt om een strategische benadering van hun groei. Wij kunnen daarbij helpen.