Je unieke formule

Jouw woorden

Terug

Opdracht: jouw woorden formuleren

Grote succesvolle merken is het gelukt om zich woorden toe te eigenen, ze als het ware te bezitten. Vaak zonder dat we het doorhebben. Dat ze die woorden bezitten zit in onze geest. Bij Volvo denken we aan veiligheid. Bij Google denken we aan zoeken. Bij Kruitvat denken we aan verrassend en voordelig en bij Richard Branson aan Virgin.

Dit zijn de woorden die deze merken op hun markt willen bezitten en die de leidraad vormen voor hun communicatie met klanten en medewerkers. ​Het is belangrijk om wie je als bedrijf bent en wat je doet in bewust gekozen woorden te verankeren, omdat je daardoor ‘lijn’ krijgt in je communicatie én herkend zult worden. Bij GFG gaat het bijvoorbeeld om kwaliteit met minimalistisch design. Daaraan worden zij in de meubelbranche herkend. Hoe kom je erachter welke woorden jouw bedrijf zou moeten bezitten?

Eerste opdracht: vragen stellen
Een eerste stap is dat je antwoord geeft op een aantal vragen:

– Waar zijn wij het beste in?
– Waarvoor komen mensen bij ons?
– Als collega’s het over ons bedrijf hebben, waar zeggen ze dan we het allerbeste in zijn?
– Van welke onderdelen van onze business weten we meer dan wie dan ook?

Veel ondernemers vinden het onzin om hun bedrijf in een paar woorden of een korte zin te definiëren. Het is ook niet eenvoudig. Het dwingt je namelijk om te kiezen waarin je echt het beste bent en dat betekent dat je andere dingen moet laten voor wat ze zijn. Je moet kiezen. Nou ja, moeten: je moet natuurlijk niks, maar als je hiermee aan de gang gaat is dat wel een voorwaarde. Realiseer je wel dat volledig helder zijn over wie je als bedrijf bent, en wat je doet, deuren opent naar interessante kansen.

Er is nog een reden om de woorden te kiezen die je wil bezitten. Als je het niet doet kan het zijn dat anderen het voor je doen. Dan sta je bijvoorbeeld bekend als het bedrijf dat zo goed zijn best doet. Niet de woorden die jij hebt gekozen

Aan de slag dus. Zoek uit welke woorden je bedrijf echt definiëren, en ga aan de slag om ervoor te zorgen dat de wereld weet wat die woorden zijn. Registreer de domeinnaam. Registreer de social media namen. Ga met gebruikmaking van je woorden bloggen. Schrijf een boek over het onderwerp (van dat die werkt ben jij het levende bewijs 😊). Des te meer je de woorden die je bezit gebruikt, des te sneller zullen anderen je met die woorden gaan associëren. Het positieve effect kan enorm zijn. Denk maar eens aan de bedenker van dit fenomeen, Verne Harnish. Hij staat nu wereldwijd bekend als de man die groeiende bedrijven helpt, the growth guy. Denk aan Sonja Bakker en het woord afvallen. Denk aan het merk Dyson en stofzuiger zonder zak.

Ok, het gaat ons niet allemaal lukken om wereldwijde bekendheid te krijgen op basis van de woorden die we bezitten. Toch is de moeite waard om uit te zoeken wat ze zijn. Ze definiëren wie je als bedrijf bent en waar je voor staat. Die woorden geven je focus en dat is een belangrijke stap als je grote dingen wil bereiken.

Brainstormen
Nu je dit allemaal tot je hebt genomen, en nadat je wat research hebt gedaan is het tijd voor een brainstorm waarin je jouw woorden gaat vaststellen. Een handige tool die je daarbij kan gebruiken is Mindmeister. De resultaten van je brainstorm, de woorden die jij gaat bezitten, kan je verwerken in je strategie, waarna je verder gaat met het formuleren van de belofte die je aan je klanten doet.

Meer hierover

Je kan nu verder met het uitwerken van de belofte die je doet aan jouw klanten, je merkbelofte. Maar als je dat wilt kan je over dit onderwerp meer lezen in een van de boeken die hieronder staan.