Eerste opdracht: vragen stellen
Bij deze opdracht, die een opwarmertje is voor het daadwerkelijk formuleren van je formule, maken we gebruik van wat Robert Bloom in zijn boek ‘The Inside Advantage’ schrijft. Dan gaat het om de ‘verborgen schatten’ in jouw bedrijf. Dat zijn onontdekte, ondergewaardeerde of onderbenutte dingen die in je bedrijf verborgen zijn. Onbenut potentieel zou je kunnen zeggen. Je bent ergens heel goed in, zonder dat je het echt doorhebt. Je klanten zien het soms wel, maar jij hebt het niet door. Bloom heeft het in zijn boek over zes emoties die je kunt gebruiken om klanten beter te begrijpen. Hij zegt: ‘klanten hebben positieve en negatieve emoties waar we ons bewust van moeten worden. Ze doen iets vanuit een positieve of een negatieve emotie. Door je af te vragen waar je klant of prospect zich het meeste mee bezig houdt leer je beter begrijpen hoe ik die klanten kan helpen.’ In onderstaande oefening maak je van deze denkwijze gebruik.
Stel je als team de volgende vragen:
- Als we kijken naar de positieve emoties, dan kunnen we vragen stellen als:
Wat wil mijn klant, wat heeft mijn klant nodig, wat streeft mijn klant na?
- Als we kijken naar de negatieve emoties, dan zijn de vragen anders:
Waar maakt mijn klant zich zorgen over, waarvoor is hij bang en waar is hij ‘als de dood’ voor?
De antwoorden op deze vragen geven een goed beeld van de behoeftes van de klanten in de markt waarin jouw onderneming zich iedere dag moet onderscheiden. Het is interessant om de uitkomsten van deze korte oefening naast de uitkomsten van de strategische analyse te leggen. Daarnaast neem je ze mee in bij het formuleren van jouw belofte, want dat is wat je hierna doet.