Onderdeel 3: Het kiezen van de vijf belangrijkste sterke en zwakke punten
Dit onderdeel gaat je bekend voorkomen. Want net zoals je dat eerder bij de kansen en bedreigingen hebt gedaan ga je hier je sterke en zwakke punten terugbrengen tot maximaal vijf sterke punten en vijf zwakke punten. Opnieuw zal je keuzes moeten maken. Hieronder herhalen we hoe je dat kan doen.
De belangrijkste sterke en zwakke punten kiezen
Het is goed om hierover te discussiëren. Betrek meerdere mensen bij je keuze, zowel van binnen als van buiten je bedrijf. Je hebt namelijk een flinke lijst met sterke en zwakke punten. Hoe selecteer je de belangrijkste? Om te voorkomen dat de discussie eindeloos duurt is het verstandig om vooraf te bedenken over hoe je gaat selecteren. Net als alles bij de Nils methode staat het je vrij om het op een andere manier te doen, zie dit als een idee waarvan je gebruik kan, maar niet moet maken. Er bestaat naar ons weten geen goede methode om te bepalen welke sterke en zwakke punten je moet kiezen, dit is waar jouw eigen ondernemerschap om de hoek komt kijken.
Aan de muur
Je begint met het aan de muur (of whiteboard) hangen van alle sterke punten (gebruik post-its) zodat iedereen ze allemaal kan zien. De aanblik van al die papiertjes is iets waarop je trots mag zijn, je hebt veel werk verzet om tot hier te komen. Vertel iets over hoe je dat hebt gedaan aan de andere aanwezigen (als je dit alleen doet kan je het overslaan 😊).
Groepjes maken
Vervolgens ga je de sterke punten in groepjes zetten. Groepjes van vergelijkbare sterke punten en sterke punten met een gedeeld onderwerp. Schrijf de naam van de groep duidelijk op een post-it en plak die goed zichtbaar boven het groepje.
De eerste ronde van keuzes maken
Doe een stap achteruit, bekijk de sterke punten en vraag de aanwezigen om ieder voor zich en in stilte een top vijf te maken van favoriete sterke punten. De sterke punten waarvan zij vinden dat jullie daar daadwerkelijk in uitblinken. Vraag ze om ieder voor zich hun top vijf op te schrijven. Het is misschien handig als je de sterke punten daarvoor nummert. ‘Wat denken jullie dat echt onze sterke punten zijn? Welke sterke punten helpen dit bedrijf het meest vooruit?‘ Belangrijk: dit doe je in stilte, je wilt niet dat de aanwezigen elkaar beïnvloeden.
Gebruik de evaluatie matrix
Als deze rond achter de rug is maak je een lijst met alle sterke punten waarop is gestemd. De betreffende post-its plak je vervolgens in een evaluatie matrix (zie de afbeelding hieronder). De sterke punten-matrix kent vier categorieën:
- Veel impact en weinig inspanning
Dit zijn de beste sterke punten. Sterke punten waarvan je direct gebruik kan maken!
- Veel impact en veel inspanning
Nog steeds de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Kun je deze sterke punten wellicht toch benutten, maar dan met minder inspanning?
- Weinig impact en weinig inspanning
Mmm, worden we minder enthousiast van. Je wil die sterke punten met de grootste impact. Misschien is er een manier om die impact te vergroten?
- Weinig impact en veel inspanning
Geen prioriteit. Je kan je beter op andere sterke punten richten.
Het grote voordeel van deze matrix is dat je in één oogopslag duidelijkheid hebt. Natuurlijk, het is maar een hulpmiddel, maar wel één die het eenvoudiger maakt om te kiezen. Op basis van de uitkomsten van de matrix maak je jouw finale keuze. Er blijven maximaal vijf sterke punten over.
Herhalen voor zwakke punten
Vervolgens herhaal je simpelweg het proces voor de zwakke punten, waarbij je je afvraagt: ‘Wat denken jullie dat de grootste zwakke punten zijn? Van welke zwakke punten hebben we de meeste last?‘ Ook hier gebruik je de evaluatie matrix, maar dan net wat anders:
- Grote zwakte, maar makkelijk weg te nemen
Iets waarop je snel actie kan ondernemen, zonder al te veel moeite.
- Grote zwakte en ook nog eens veel inspanning om weg te nemen
Een flink probleem dat ook nog eens moeite kost om op te lossen.
- Kleinere zwakte en makkelijk weg te nemen
Heel veel last heb je er niet echt van en het is makkelijk te verhelpen.
- Kleinere zwakte, maar lastig weg te nemen
Ook niet heel veel last van, maar de zwakte wegnemen is niet makkelijk.
Nadat je het proces voor de zwakke punten hebt gedaan zorg je er ook hier voor dat er maximaal vijf zwakke punten overblijven.
En verder …
Je hebt in dit deel je sterke en zwakke punten in kaart gebracht. Eerder deed je dat al voor kansen en bedreigingen. Je weet nu al veel meer dan voorheen over je bedrijf. Nu gaan we je sterke en zwakke punten combineren met je kansen en bedreigingen. Je zal versteld staan van het beeld dat je dan krijgt. Klik hier om daaraan te beginnen.