Je unieke formule

Je belofte waarmaken

Terug

Strategische acties formuleren

Ok. Je hebt de woorden die je wilt bezitten helder. Je hebt je klantbelofte geformuleerd. Over je verdienmodel nagedacht. Vanuit de strategische analyse heb je keuzes gemaakt. In je persoonlijke ambities heb je vastgelegd wat jij wilt, zowel persoonlijk als financieel. Dan kun je nu strategische acties formuleren waarmee je ervoor zorgt dat je de belofte aan je klanten nakomt, in de context van je strategie. Nu en in de toekomst. Het gaat hier om het formuleren van de allerbelangrijkste acties. Dus drie tot vijf dingen die noodzakelijk zijn voor het realiseren van je strategie. Logischerwijs zijn dat de acties die je moet doen om ervoor te zorgen dat je de belofte aan je klanten nakomt. Maar ze moeten er ook toe leiden dat je persoonlijke ambities worden verwezenlijkt.

H&M als voorbeeld

Stel, je bent de eigenaar van een bedrijf als H&M. Niet het bedrijf van nu, maar een versie ervan in de beginjaren. Je hebt een strategische analyse gemaakt en op basis daarvan actiepunten vastgelegd. Want jij wilt het grootste kledingmerk van de wereld worden. Je hebt nagedacht over welke woorden je dan moet gaan bezitten en welke belofte aan je klanten daarbij hoort. Dat is deze geworden:

“Meer keuze in mode, goed voor mensen, de planeet en de portemonnee.”

Maar, zover ben je nog niet. Je wil dus zorgen dat mensen meer keuze krijgen in de kleding die ze kunnen kopen. Je wil niet alleen dat die kleding goed is voor de die mensen maar ook voor de aarde. En het moet ook betaalbaar zijn. De vraag is: wat moet je doen om dat voor elkaar te krijgen? Welke acties moet je daarvoor ondernemen? Hoe zorg je ervoor dat dit werkelijkheid wordt? Dat zou kunnen door deze acties te nemen:

  1. We gaan een fantastische marketingafdeling opzetten die supersnel kan bepalen wat onze demografische doelgroep wil en dit snel in de keten kan krijgen.
  2. Uitbesteden van alle niet-kernactiviteiten door een netwerk van leveranciers van kleding en  accessoires op te bouwen.
  3. Een IT-infrastructuur invoeren die alle winkels verbind met onze logistiek, inkoopsystemen en ons centrale magazijn. Dat systeem moet de ontwerp- en productontwikkelingsteams integreren, waardoor een transparant beeld van het commercialiseringsproces behouden blijft.
  4. Een internationaal netwerk van eigen winkels opzetten.

Zoals je ziet zijn dit geen kleine acties, geen dingetjes die je in een paar weken of zelfs maanden voor elkaar krijgt. Het zijn de grote, strategische actiepunten die aan het fundament van je strategie staan. De uitvoering ervan zal je moeten inplannen en opdelen in stukken. Maar bedenk wat je zou kunnen realiseren als je dit doet.

  1. We hebben een fantastische marketingafdeling die iedere twee weken bepaalt wat onze demografische doelgroep wil en dit snel in de keten plaatst.
  2. Al onze niet-kernactiviteiten worden uitgevoerd door een netwerk van leveranciers van kleding en  accessoires.
  3. We hebben een IT-infrastructuur die onze winkels verbind met onze logistiek, inkoopsystemen en ons centrale magazijn. De ontwerp- en productontwikkelingsteams zijn geïntegreerd waardoor we realtime weten hoe ons commercialiseringsproces loopt.
  4. We hebben een netwerk van eigen winkels in twaalf landen.

Ga nu, met dit voorbeeld in je achterhoofd aan de slag met jouw actiepunten.

Jouw actiepunten

Het formuleren van deze actiepunten vraagt ondernemerschap en creativiteit van jou en van je team. Er is geen vast format voor. Tegelijkertijd heb je al veel werk verricht en kan je daar nu gebruik van maken. Hoe je dat doet laten we aan jou. Brainstormen tijdens een hei-sessie (Nils deed dat bij de Echoput), je een avond alleen opsluiten op je kantoor of naar de sterren kijken en hopen op een goddelijke ingeving. Er zijn een aantal dingen waarmee je rekening moet houden, die je kan gebruiken.

  1. Bedenk dat dit je strategie is voor de komende jaren (3-5). Die acties hoeven morgen niet af te zijn. Ook niet volgende week en zelfs niet volgende maand.
  2. Hang je woorden en merkbelofte aan een muur en denk praktisch. Om … te kunnen waarmaken ga ik … doen. (Bij Nils beloven we dat onze manier van werken plezierig is, dus hebben we een spannend boek geschreven. We beloven dat onze methode toepasbaar is, dus hebben we een online platform met filmpjes, interviews en tools gebouwd).
  3. In het onderdeel Strategische analyse heb je al een lijst met actiepunten gemaakt. Best kans dat je die hier kan gebruiken of dat er actiepunten dubbel zijn. Doe er je voordeel mee. Deze lijst is waarschijnlijk langer dus bedenk wel. Je bent hier op zoek naar acties met de allerhoogste prioriteit. Die acties die het hardst nodig zijn om je doelen te bereiken.
  4. Groepeer, discussieer en reduceer. Kies maximaal vijf acties.

Wat is nu het eindresultaat van dit onderdeel?
Je kan je unieke formule nu overnemen in het document waarin jij je strategie beschrijft. Daarin zal je zien, dat zou nu geen verrassing meer moeten zijn, dat hij is onderverdeeld in vier koppen:

  1. Onze woorden.
  2. Onze belofte.
  3. Ons verdienmodel.
  4. Onze belangrijkste acties.

Deze elementen samen zijn je unieke formule. Nu je die hebt ben je een enorm eind op weg met je strategie. En kan je verder met het onderdeel missie en visie.

Meer hierover

Zoals je gewend bent nog wat aanvullende bronnen van inspiratie die dit onderwerp raken.