Stap 4: samenvoegen en keuzes maken
Je hebt nu je sterke en zwakke punten en je kansen en bedreigingen geïnventariseerd. Vervolgens heb je ze gereduceerd tot de belangrijkste vijf per onderdeel. Hier zetten we de resultaten ervan in een matrix. Om optimaal inzicht te krijgen in de positie van je bedrijf gebruiken we de SWOT confrontatiematrix. Nadat je die hebt ingevuld ga je bepalen welke specifieke acties je opneemt in je strategie op basis van het beeld dat de matrix je geeft.
In de confrontatiematrix maken we de volgende combinaties:
- sterktes versus kansen
- sterktes versus bedreigingen
- zwaktes versus kansen
- zwaktes versus bedreigingen
De confrontatiematrix geeft je nadat hij is ingevuld een duidelijk beeld van de zwaarte van de geïdentificeerde kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes in hun onderlinge samenhang. Op basis hiervan kan je komen tot actiepunten binnen je strategie. Die actiepunten zijn onderverdeeld in vier strategische elementen.
Groeien
Deze actiepunten zijn gebaseerd op de combinatie van kansen en sterke punten. Het gaat om kansen waar je door je sterke punten extra goed op kan inspelen.
Verdedigen
Deze actiepunten zijn gebaseerd op de combinatie van bedreigingen en sterke punten. Dat wil zeggen bedreigingen waartegen je bedrijf zich kan verdedigen vanuit je sterke punten.
Verbeteren
Deze actiepunten zijn gebaseerd op de combinatie van kansen en zwakke punten. Hier gaat het om kansen die negatief worden beïnvloed door je zwakke punten. Om die kansen te pakken moet je zaken in je bedrijf verbeteren.
Terugtrekken/veranderen
Deze actiepunten zijn gebaseerd op de combinatie van bedreigingen en zwakke punten. Het gaat om bedreigingen waartegen je je moet verdedigen, maar waarbij je door je zwakke punten niet, of slecht, in staat bent dat te doen. Door te veranderen, of je bijvoorbeeld uit een bepaalde markt terug te trekken, ben je dat in de toekomst wel.
Hieronder leggen we in twee onderdelen uit hoe je werkt met de confrontatiematrix:
- Het invullen van de confrontatiematrix.
- Het bepalen van de actiepunten.
1. Het invullen van de confrontatiematrix.
Met behulp van een template voor een confrontatiematrix die hier voor je klaarstaat ga je alle kansen, bedreigingen, sterke en zwakke punten in de matrix zetten en in hun onderlinge samenhang beoordelen.
2. Het bepalen van de actiepunten.
Op basis van de scores die uit de matrix komen bepaal je welke acties je gaat nemen en in welke volgorde. Je bepaalt hoe je kan groeien, waar en hoe je gaat verdedigen, op welke punten je wil verbeteren en wat je echt moet veranderen om je doelen te bereiken.