Je unieke formule

Het verdienmodel

Terug

Jouw verdienmodel

We willen het hier kort hebben over jouw verdienmodel. Later in de methode komen we uitgebreider op de financiële aspecten van je strategie terug, dus waarom hier dan ook? Omdat er een onlosmakelijke verbinding is tussen je unieke formule en je verdienmodel. Een voorbeeld:de merkbelofte van BMW is:
 “The Ultimate Driving Machine.”
Ze willen de meest efficiënte en mooie voertuigen maken. Geen wagens voor mensen met een kleine portemonnee. Hun verdienmodel past daarbij. Kostbaar in aanschaf en in onderhoud en dus omzet in aanschaf en onderhoud. Nog een voorbeeld: herinner je je H&M nog van hiervoor?
“Meer keuze in mode, goed voor mensen, de planeet en de portemonnee.”
Veel keuze, niet duur maar wel duurzaam. Je kan je voorstellen wat dat betekent voor hun verdienmodel …

Hoe zit dat bij jou?
Welk verdienmodel past het beste bij bedrijf en past die bij de belofte aan je klanten? Bij de woorden die je hebt gekozen? Je verdienmodel is afhankelijk van je strategische keuzes. Kies je voor kortetermijnwinst of voor het creëren van waarde, bijvoorbeeld omdat je jouw bedrijf over een paar jaar wil verkopen? Is je bedrijf gebouwd op eenmalige transacties of lange samenwerkingen? Kies je voor het leveren van producten, oplossingen of diensten? Allemaal strategische keuzes die de contouren van jouw verdienmodel bepalen. Want als je verdienmodel niet past bij je strategie, dan realiseer je nooit je strategische doelen. En vice versa. Er bestaan meer dan vijftig verdienmodellen. Een paar voorbeelden (bron: KvK):

  • Goederenverkoop. De klant betaalt je per gekocht product. Het bekendste en eenvoudigste model.
  • Uurtje, factuurtje. Je berekent je gewerkte uren door aan de klant. Dit model wordt veel gebruikt binnen de dienstensector.
  • Gratis-model of freemium. Je deelt iets gratis met een potentiële klant, bijvoorbeeld informatie of een basis-app. Zo bouw je vertrouwen en een relatie op; voor meer diensten moet de klant betalen.
  • Servicemodel. Je verkoopt je product of dienst voor een niet al te hoog bedrag en draait je daadwerkelijke omzet met service en onderhoud. Denk aan IT-bedrijven die verdienen aan servicecontracten.
  • Lokaasmodel of scheermesjes-model. Een fabrikant die relatief goedkope koffiezetapparaten verkoopt, en vervolgens geld verdient met de verkoop van koffiecups die alleen in zijn eigen apparaten passen. En zo werkt dat ook bij scheermesjes en printers.

Kijk eens kritisch naar jouw verdienmodel en zorg dat het in lijn komt met je woorden en je belofte. Want je woorden, je belofte én je verdienmodel samen maken jouw unieke formule. Ze moeten in lijn zijn. Als dat niet zo is, dan moet je nog een keer terug en opnieuw ‘uitlijnen’. Net zolang tot ze elkaar versterken.

Als je zover bent komen we bij het laatste onderdeel van je unieke formule en dat is het formuleren van de acties die ervoor nodig zijn om je unieke formule waar te maken, je belofte na te komen en de woorden die je hebt gekozen ook echt te verdienen. Tijd voor actie(s).

Meer hierover

Over verdienmodellen valt veel te leren en te lezen. Hieronder wat inspiratie voor je.