Skip to main content
Dit is Charlie. In haar hand een flûte met appelsap omdat de Moët & Chandon op was en zij iets anders niet verdraagt. Op Vaderdag kreeg ik van haar het mooiste armbandje ooit. Passend, want zij is de mooiste dochter ooit. Toch heb ik besloten haar als voorbeeld te stellen. Dat komt zo.

Op TikTok verkochten door Charlie gevolgde influencers sieraden en onderdelen om die te maken. Ze leken succes te hebben. Charlie wilde dat ook en ging enthousiast aan de slag met het inkoopdeel van haar startup.

Haar slaapkamer, maar ook onze woonkamer, de keuken en badkamer werden ingericht als opslag. Daardoor kon het gebeuren dat je onder de douche vandaan kwam met een Yin Yan polymeer kraal tussen je tenen, wat vreemd genoeg best aangenaam was.

Het eerste succes volgde snel. Aan buurmeisjes verkocht ze sieraden, die ze live op TikTok verpakte in met sterren versierde zakjes vol confetti, die ze dichtplakte met een glimmende dankjewel voor je bestelling sticker.

Dit was het resultaat na twee maanden:

Inkoop:               € 32,10
Verkoop:             € 14,20
Resultaat:           -/- 17,90

Teleurstellend. Ik begrijp heus wel, dan moet je lief zijn, begripvol. Dus aangeboden haar te helpen, natuurlijk, ik ben haar papa. Maar ze schrok zichtbaar van mijn consultancy-tarief, zelfs toen ik het omrekende naar terugverdienbare uren gras maaien, schutting schilderen en was vouwen. Hoeveel vrije tijd heeft een meisje van elf nodig?

‘Maar papa, het is zo leuk om te doen,’ zei ze met trillende onderlip.
‘Niks mee te maken! De wereld is hard en dat kan je niet vroeg genoeg leren.’
‘Maar al mijn vriendinnen doen het ook zo.’ Ze veegde een traan weg met de palm van haar hand.
‘Dan gaan al jouw vriendinnen hartstikke bankroet, wil je dat soms, nou … nou?’

Nou, toen rende ze naar boven en sloot zich op tot haar moeder thuiskwam. Die denkt er net zo over, dus twee dagen later was nergens in huis meer een Yin Yan polymeer kraal te vinden. Wij trots op de les die we haar hadden geleerd.

Want dat je producten of diensten verkoopt tegen een uitstekende prijs aan mensen die het écht willen hebben spreekt voor zich, toch? En als prijs iedere keer opnieuw een issue is dan ligt dat aan de concurrentie. Of aan die zeikerds van klanten. Of aan de economie, de oorlog of whatever de smoes die je te binnen schiet, toch?

Is interessant om over na te denken.

Hoe het met Charlie gaat? Hartstikke goed. Bovenstaande heb ik naar waarheid geschreven, tot en met waar ze verlies maakte. Toen zijn we in werkelijkheid gaan zitten en heeft ze, glas appelbubbels in de hand, haar marges berekend. En is ze een website gaan maken. Help ik haar mee. Omdat ze mijn prachtige dochter is en ik rete-trots ben op haar ondernemersgeest.

www.charlies-sieraden.nl; je weet wat je moet doen toch?