De egel en de vos
Op de Hoge Veluwe woonden een egel en een vos. Ze waren verwikkeld in een strijd op leven en dood. De egel was klein en traag maar schattig. De vos sterk, snel en slim.
De egel zat aan het einde van de dag vaak alleen aan de rand van het bos. Daar keek ze uit over de heide en droomde van grote avonturen in verre landen. Haar naam was Elisa. Elisa Egel.
Haar buurman de vos had slechts één doel in zijn leven: Elisa opeten. Niet eens vanwege de honger. Hij irriteerde zich aan het trage loopje van Elisa en aan haar stekelige uiterlijk. Hij heette Victor. Victor Vos.
Victor wilde Elisa dus verorberen. Maar iedere keer dat hij in de buurt kwam van Elisa rolde die zich op tot een ondoordringbare bol van pijn.
Nu was Victor niet voor een gat te vangen. Niet voor niets stond hij bekend als de sluwste der dieren. Hij probeerde Elisa te verrassen in haar slaap. Hij probeerde haar huisje in te sluipen. Hij verstopte zich achter een boom en probeerde haar te verrassen. Hij probeerde zelfs een gang te graven om onder Elisa uit te komen en haar aldus te overmeesteren.
Maar telkens weer was ze hem te snel af. Ze rolde zich bliksemsnel op tot een speldenkussen waaraan Victor zich al dikwijls had bezeerd. Dag in dag uit ging Victor gedesillusioneerd naar huis terwijl Elisa haar leven rustig verder leefde in de wetenschap dat ze ook de volgende dag eenvoudig zou overleven.
Waarom Elisa wint van Victor
Stel je de vaardigheden van Elisa en Victor voor als de producten of diensten van je bedrijf. Victor is constant bezig is om zijn aanpak te veranderen. Hij probeert telkens nieuwe dingen en krijgt iedere dag te maken met demotiverende mislukkingen.
Elisa doet één ding, iedere dag opnieuw en dat doet ze ontzettend goed. Zo goed dat het niet uitmaakt dat ze niet zo snel, wendbaar en sluw is als Victor. Dat is hoe Elisa wint.
Hoe zit dat bij jou? Ben jij een manusje van alles (en meester van niemand) of ben je de beste in het specifieke speelveld waarin je zaken doet?
De verleiding is groot, geloof me, ik ken het. Nieuwe ideeën, markten en producten. Het voelt alsof je er iets mee moet doen omdat je anders omzet verliest. Maar is dat zo? Of zorgt het verlies aan focus ervoor dat je veel minder effectief bent in al die dingen waarmee je zo druk bent?
Probeer er achter te komen waarin jij met je bedrijf de allerbeste kan worden. En dus ook waarin je dat niet kan zijn.
Dat is de boodschap van de analogie van de egel en de vos, ooit bedacht door Jim Collins. Ik hoop van harte dat het je aan het denken zet.
In maart organiseren we een bootcamp voor ondernemers waarin we je helpen om erachter te komen wat dat ene is waarin jij de allerbeste kan worden.
Je leest er hier meer over: https://nils-strategie.nl/nils-strategie-bootcamp/