Missie en visie

Uitwerken: wie zijn we?

Terug

Dit is Nils

Om maar met de deur in huis te vallen: in de Nils methode kennen we geen missie en visie. Tegelijkertijd vinden we het wel belangrijk dat je een duidelijke definitie maakt van wat je doet, waarom je dat doet en hoe je dat doet. We scheiden dat niet in een aparte missie en visie maar vatten het samen in één tekst. Of je die nou missie, visie, purpose of  heilige graal noemt mag je zelf weten. Bij ons heet die tekst, zoals je in het interview met Gerben kunt lezen simpelweg ‘Dit is Nils.’ Voor je ermee aan de slag gaat vertellen we waarom deze tekst belangrijk is.

Waarom dit belangrijk is
Of je nu al jaren bezig bent of net bent begonnen, je hebt wel zo’n beetje een idee wat je doet. Bij Nils weten we dat we een strategisch adviesbureau zijn. We helpen ondernemers dus met het formuleren en uitvoeren van een plan om hun doelen te bereiken. Dat zegt niets over waarom we dat doen. Het zegt ook niks over hoe we dat doen.

Stel je voor dat je op een verjaardag zit en die kritische oom vraagt wat voor bedrijf je ook alweer hebt. Je bent niet echt gemotiveerd om hem dat te vertellen maar dan denk je aan die ene zin die op je kantoor aan de muur hangt. Hij herinnert je eraan wat voor werk je doet, maar ook waarom je het doet en hoe de manier waarop je het doet je bedrijf uniek maakt. Vol passie vertel je het die oom, die het niet lukt om ook maar een klein gaatje in je verhaal te prikken.

Wat als dat voor al je medewerkers zou gelden? Niet alleen op een verjaardag maar ook als ze een keer een slechte dag hebben of met een lastige klant in gesprek zijn. Wat te denken van (potentiële) klanten? Hoe waardevol is het als zij één oogopslag zien of wat je doet past bij hun behoeften? En of de manier waarop en waarom je dat doet bij hen past. Gemeenschappelijke waarden zijn fundamenteel voor het opbouwen van lange termijn relaties met je klanten.

Dat is waarom het gaat bij het formuleren van deze tekst. Je introduceert een gemeenschappelijke interne cultuur. Je inspireert je team en je klanten. Je trekt de juiste leads aan. Een gezegde, we kennen de auteur niet, luidt als volgt: “You can buy people’s backs, but not their brains.” En juist tot die hersens wil je doordringen. Dat is waar het hier om gaat. Als je klaar bent kan je jouw zin toevoegen aan je strategie.

Uitwerken: wie ben je?

Hierboven las je dat het hier gaat om het maken van een duidelijke definitie van wat je doet, waarom je dat doet en hoe je dat doet. We gaan je uitleggen hoe je dat kan doen aan de hand van onze definitie: Dit is Nils.

De drie elementen van Nils, het wat we doen, waarom we dat doen en hoe we dat doen hebben we ieder een eigen kleur gegeven:

  • Waarom is groen onderstreept;
  • Wat is oranje onderstreept;
  • Hoe is geel onderstreept.

De volgorde waarin de elementen staan maakt niet uit. Als het voor jou werkt is dat prima. Waar het hier vooral om gaat is dat je er een set zinnen van maakt die duidelijk maakt wie je bent. Gelukkig heb je een heleboel voorwerk al gedaan.

Het waarom
Als je gaat beschrijven waarom je doet wat je doet ga je terug naar het onderdeel persoonlijke ambities. Want daar heb je al nagedacht over het waarom. Hoef je hier dus niet helemaal opnieuw te doen.

Het wat
Als je gaat beschrijven wat je doet ga je terug naar het onderdeel je unieke formule. Want daar heb je al nagedacht wat je doet wat je uniek maakt. Ook daarover hoef je niet opnieuw na te denken.

Het hoe
Ook voor wat betreft het hoe kan je terugkijken op wat je hebt bedacht in het onderdeel je unieke formule. Alleen maken wij hier gebruik van een extra dingetje. Want je leest bij ons dat we de ‘Gordon Ramsey’ van onze branche zijn. Huh? dat is toch een kok? Dat klopt. We hebben hier gebruik gemaakt van wat in de marketing een ‘competitive frame of reference’ wordt genoemd. We hebben gezocht naar een bekend merk (Gordon) waarvan de waarden overeenkomen met die van ons (pragmatisch, open, met liefde voor het vak en recht door zee). De herkenbaarheid maakt dat we beter kunnen communiceren waar we voor staan. Of jij dat ook zo doet maak je natuurlijk helemaal zelf uit.

En nou brainstormen jij
Om jouw versie van Dit is Nils te maken kan je gaan brainstormen. Als je een compagnon of medewerkers hebt doe je dat met hen, als je alleen bent kan je mensen die jou en je bedrijf kennen vragen je te helpen. Er zijn talloze manier om dat te doen. Die gaan we hier niet allemaal toelichten. In de lijst hieronder zie je wat boeken en instrumenten staan die je kunnen helpen.

Als je klaar bent kan je jouw definitie van wie je als bedrijf bent overnemen in jouw strategie document dat zo langzamerhand aardig gevuld begint te raken. Succes!

Meer hierover

Een paar goede boeken en handige tools die je op weg helpen als je wilt gaan brainstormen.