Hoe je aan klanten komt

Inspiratie: verkoop kanalen

Terug

Wat is een verkoopkanaal?

Kijk voor je dit stuk leest de video van Jos Burgers bij dit onderwerp. Erg leerzaam. Maar dan; Wat is een verkoopkanaal? Een verkoopkanaal is een weg of route die jouw bedrijf gebruikt om je producten en diensten aan (potentiële) klanten aan te bieden. Voorheen waren fysieke winkels of verkopers vaak het enige verkoopkanaal en werden flyers en brochures gebruikt om reclame te maken. Vandaag de dag zijn er veel digitale verkoopkanalen bijgekomen. Bedrijven als het jouwe werken continue aan het optimaliseren van hun verkoopkanalen en dan met name aan een geïntegreerde aanpak van meerdere elkaar versterkende kanalen. Want je kunt meer, gemakkelijker en sneller verkopen als je hiermee aan de slag gaat. Doen dus.

Kanalen waar meer uit te halen is.

Waar kun je nog winnen in het rendement (de conversie) van je sales? Verkoop en marketing is ongelooflijk belangrijk in je onderneming, het is een levensader. Laaghangend fruit is simpelweg meer verkoop kanalen aan je onderneming toe te voegen. Hoe je in die verkoopkanalen je unieke formule moet stoppen hebben we in de Nils methode eerder besproken. Kijk maar naar het onderdeel je unieke formule. Hier hebben we het over het verbreden van je verkoop inspanningen. Bewust kiezen voor jouw verkoop kanalen. Om in die verkoop kanalen vervolgens consistent jouw strategische boodschap te blijven uitdragen.

Stel jezelf de vraag: Wat doe ik aan e-mail marketing? Ben ik zichtbaar op social media? Verkoop ik mijn producten via webshops, of andere platforms? Heb ik ambassadeurs of influencers die over me praten? Is dit confronterend voor je? Ga er dan mee aan de slag. Hieronder geven we je een set mogelijke verkoopkanalen.

  1. Je eigen webshop.
    Je producten verkopen via je eigen online winkel.
  2. E-mailmarketing.
    Een lijst maken met de e-mailadressen van je prospects en hen mails sturen waarin je verwijst naar pagina’s waarop je producten worden verkocht.
  3. Zoekmachine optimalisatie (SEO).
    Zorgen dat je site goed gevonden wordt door zoekmachines en daarin je product of dienst beschrijven met een link naar de bestelpagina ervan.
  4. Zoekmachine adverteren (SEA).
    Adverteren op Google op zoektermen die ertoe doen en op die manier je producten verkopen.
  5. Affiliate marketing.
    Deals sluiten met andere websites die jouw product gaan promoten, in ruil voor een vergoeding.
  6. Social Media.
    Door berichten op YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter te plaatsen aandacht vragen voor je product of dienst.
  7. Social Media advertising.
    Met advertenties op sociale media je producten gericht onder de aandacht brengen van je doelgroep.
  8. Verkopen via marktplaatsen.
    Je product of dienst aanbieden via het platform van anderen, waarop zij die verkopen (denk aan bol.com en marktplaats maar ook aan platformen waarop gespecialiseerde diensten worden aangeboden)
  9. Met je eigen App.
    Je laat een app maken voor op smartphones en tablets en verkoopt je product of dienst via die app.
  10. Voor je laten bellen.
    Een callcenter inhuren om potentiële klanten te bellen om jouw producten te verkopen.
  11. Accountmanagers.
    Verkopers dus, die je product of dienst aan de man brengen. Klassiek maar daarom niet per saldo ongeschikt.

Misschien staan er een paar tussen die je nog niet hebt overwogen?

Waardevolle klanten

In dit onderdeel van de Nils methode hebben we het over klanten binnenhalen. Bij jouw strategie passende klanten wel te verstaan. Jos Burgers legt het in zijn video prachtig uit. Tijd en geld zijn schaarse goederen. Die kun je maar één keer besteden. Dus wees ervan bewust welke euro’s je het meeste rendement opleveren. Hoe kom je aan daadwerkelijk waardevolle klanten? Hoe hoger je inzet in Jos’ piramide, hoe waardevoller je klanten en hoe beter je omgaat met je schaarse middelen. Jos noemt het je klant een ‘ervaring’ geven. Percy Labrijn noemt het ‘beleving’. Het gaat over hetzelfde: dat je daadwerkelijk waardevol moet zijn voor je klanten, want anders is reclame maken en verkopen een hele dure grap.

Meer hierover

Zoals je inmiddels gewend bent een aantal boeken waarmee je meer kennis over dit onderwerp op kan doen.