Wat is een BHAG?

Een Big Hairy Audacious Goal (BHAG), oftewel een Groot Harig Gedurfd Doel is een duidelijk en uitdagend doel voor een organisatie of bedrijf om naar te streven in de verre toekomst. De term is bedacht in het boek ‘Built to last: successful habits of visionary companies’, van Jim Collins en Jerry Porras. Hieronder vertellen we er meer over en leggen we uit hoe je jouw BHAG kan bepalen.

Het bekendste voorbeeld van een BHAG

In hun boek vertellen Collins en Porras over een aantal bekende BHAG’s die organisaties ertoe hebben aangezet ongelooflijke resultaten te behalen. Het meest beroemde voorbeeld is de uitspraak van president Kennedy uit 1961: “Deze natie moet zich committeren aan het doel dat we, voor het einde van dit decennium, een man op de maan laten landen en hem veilig op aarde laten terugkeren.” Het resultaat was de historische maanlanding van 1969.

Enthousiasme over BHAG

De BHAG begrijpen

Een langetermijndoel dus, dat iedereen in een bedrijf kan begrijpen en waar iedereen achter kan staan. BHAG’s zijn bedoeld om mensen enthousiast te maken en energie te geven op een manier waar andere doelstellingen en missies-verklaringen niet in slagen. Hoe weet je of je een goede BHAG hebt? Door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Stimuleert je BHAG vooruitgang?
  • Creëert hij momentum?
  • Brengt hij je mensen in beweging?
  • Worden je mensen er enorm enthousiast van?
  • Vinden ze hem stimulerend, spannend en avontuurlijk?
  • Zijn ze bereid hun talenten en energie erin te stoppen?

Als de antwoorden bevestigend zijn, heb je een potentiele BHAG.

Jouw BHAG ontdekken
Ontvang tips en informatie over BHAG en meer in je mailbox.

BHAG categorieën

De ‘Bee-Hag’ is bedoeld om een team samen te brengen en de mogelijkheden van dat team te verbeteren. Daarmee kunnen ze iets bereiken dat niet mogelijk zou zijn geweest zonder die gedeelde inzet naar een gezamenlijk doel. Er zijn grofweg vier categorieën voor een BHAG. Het rolmodel: daarin probeer je het succes van een bekend bedrijf na te streven (je wil bijvoorbeeld de Coolblue van jouw branche worden). De gemeenschappelijke vijand: De focus ligt op het inhalen van concurrenten, het verslaan van topbedrijven in je branche. Targeting: Een BHAG waarmee je een target stelt. Bijvoorbeeld: een miljardenbedrijf worden of de nummer 1 in je branche worden. En tenslotte: De interne transformatie: concurrerend blijven door mensen en het bedrijf nieuw leven in te blazen (meestal gebruikt door grote, gevestigde bedrijven).

Verschil met visie

Het belangrijkste verschil tussen de visie van een bedrijf en de BHAG is de mate van van durf die ermee samenhangt. Over het algemeen is een visie wat redelijker en is er brede consensus dat de doelen uit die visie normaal gesproken kunnen worden bereikt. BHAG’s zijn enorm ambitieus. Er is kans van slagen, maar het kan ook mislukken. BHAG’s zijn riskanter en brutaler. Maar als ze slagen, kunnen ze baanbrekend zijn.

BHAG voorbeelden

In tegenstelling tot veel mission statements zullen BHAG’s ook aanslaan bij mensen buiten de bedrijven die ze hebben bedacht. Zo kreeg de BHAG van SpaceX (‘enable human exploration and settlement of Mars’) over de hele wereld aandacht, wat logisch is toch? Of de versies van META (voorheen Facebook): ‘Make the world more open and connected’ en ‘Give everyone the power to share anything with anyone’. Uitdagender kan het bijna niet. Ook mooi: de BHAG van Google: ‘Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.’ Gezien het succes van bovenstaande voorbeelden en wat deze bedrijven hebben bereikt, lijkt het erop dat het vaststellen van BHAG’s werkt.

Samengevat

Het komt er op neer  dat je Grote Harige Gedurfde Doel een grootschalig doel voor de lange termijn is. Van groot belang gedurfd, enigszins riskant en met een hoge inzet.  Niet voor ondernemers met een zwakke maag dus. Het concept werd halverwege de jaren negentig ontwikkeld door professoren van de business school Jim Collins en Jerry Porras. Ze legende het vast in hun boek “Built to Last: Succesvolle Habits of Visionary Companies” als een manier om innovatie, creativiteit en vooruitgang binnen organisaties te stimuleren. Wil je ermee aan de gang? Dan kan je hier een afspraak inplannen.