Je team

Context: vier besluiten

Terug

Mensen

Met je bedrijf doorgroeien naar een volgende fase. Dat wil toch iedere ondernemer? In de Rockefeller Habits 2.0 leer je een methodiek om groei te initiëren en te versnellen. Niet alleen in getallen, maar vooral ook in betrokkenheid van mensen, je medewerkers en je klanten.

Wat we leren van deze methodiek is dat groeien begint met het nemen van de juiste besluiten op een viertal domeinen: mensen, strategie, executie en cash. Mensen. alles begint met de juiste mensen op de juiste plek op het juiste moment. Strategie: de juiste dingen doen, nu en in de toekomst. Executie: de dingen juist doen. En cash, de uitkomst van de juiste invulling van de eerste drie. Cash is de zuurstof voor groei.

Eerst mensen, dan strategie.
Volgens Jim Collins moet je beginnen met mensen en daar een strategie bij zoeken. Eerst de mensen, dan het plan. Veel ondernemers doen dat andersom. Ze hebben een fantastisch plan en zoeken daar dan goede mensen bij. Dat werkt ook, maar minder goed en minder snel. Jim Collins heeft hierover veel geschreven in zijn boek ‘From Good to Great’.

Het groeivliegwiel aanjagen. Je begint met mensen en formuleert daarbij een passende strategie. Die strategie voer je uit en dat leidt tot cash. Die cash kun je gebruiken om te investeren in mensen. Bestaande mensen (verder) opleiden en nieuwe gekwalificeerde mensen werven. En dat leidt tot ontwikkeling van de strategie … enzovoorts… Een vliegwiel waarbij het ene domein een aanjagende invloed heeft op het andere domein.

Met de ontwikkeling van je strategie ben je inmiddels een eind. Kijk nog maar eens in je strategie document, of bij je unieke formule. Het belang van executie hebben we besproken bij het onderdeel ‘executie borgen’ en het onderdeel ‘de boel organiseren’. Hier hebben we het over mensen. De mensen in je organisatie. Je team. De juiste mensen de juiste dingen laten doen.

Strategische vragen

Het gaat te ver om hier een compleet personeelsplan te maken, alhoewel dat wel een logische vervolgstap zou kunnen zijn, afhankelijk van de grootte van je bedrijf en de (groei)fase waarin je zit. Toch is het belangrijk dat je, binnen de kaders van je strategie nadenkt over mensen. Stel jezelf daarom de volgende strategische vragen als het gaat om je team:

– Wie zijn in mijn organisatie de cruciale mensen om mijn strategie succesvol uit te voeren?
– Hoe zorg ik er voor dat die mensen gelukkig zijn en blijven?
– Hoe zorg ik er voor dat ik meer van dit type mensen aanneem, zodat ik mijn gewenste groei kan bewerkstelligen?

Vat de antwoorden op deze antwoorden samen in een aantal regels tekst en neem die op in je strategie document.

Meer hierover

Hieronder nog een aantal links naar interessante boeken en artikelen over dit onderwerp.