Je doel definiëren
De eerste stap bij het opzetten van de Mars vestiging is om duidelijk te krijgen over het doel. Dit kun je het beste doen met een kleine groep – vaak je het leiderschapsteam – omdat het een intensief proces is dat debat vereist, omdat je op zoek bent naar één korte zin die vastlegt waarom je bedrijf bestaat. Dit mag geen algemene uitspraak zijn, zoals ‘ we bestaan om onze klanten geweldige service te bieden’. Hij moet de kern raken van de reden waarom iedereen in het bedrijf elke dag op zijn werk komt. Hij moet inspirerend zijn; het kompas dat jullie gedrag stuurt en helpt bij het nemen van moeilijke beslissingen. Hieronder een paar geweldige voorbeelden:
Apple: ‘Een deuk in het universum maken.’
Squarespace: ‘We helpen mensen met creatieve ideeën om er een succes van te maken.’
Make-A-Wish: ‘Ons internationale doel is om de wensen van kinderen met levensbedreigende medische aandoeningen te vervullen en om de menselijke ervaring te verrijken met hoop, kracht en vreugde.’
Wanneer jouw medewerkers worden geconfronteerd met uitdagende situaties moeten ze zich afvragen: welke van alle opties die ik voor deze situatie heb, past het beste bij ons doel? Dit versnelt en verbetert de besluitvorming Het stelt bekwame mensen in staat om door te gaan met hun werk met minimaal toezicht of administratieve rompslomp. En dat is cruciaal in de wereld van vandaag. Een kristalhelder doel helpt dit te realiseren. In een apart onderdeel van de methode Nils werken we aan het formuleren van jouw allesoverheersende doel.